HUN-Filmek
Frisstsek

Utoljra frisstve:
2013.08.23.

Szavazsok:
Szavazzatok a szavazsoknl, amelyek a jobb oldali "Szavazsok" modulnl rhetk el!

Frisstsek:
A film modulnl mr nem csak a filmek neve lthat, hanem azoknak a filmeknek egy kis filmkpe, illetve a bemutats ve. Ez a modul a [Filmek] menpontban rhet el.
A rgi Filmek menpontok az egyrtelmst lapon tallhatk meg - ezek mr nem lesznek frisstve.

[2013.06.29. 19:48]
Eszzsolt


Megjelent a Filmek modul jabb verzija, s hamarosan tbb tartalom lesz elrhet....
[2009.08.26. 19:50]
Eszzsolt

 
Megoszts
Oszd meg a Myspace-n Oszd meg Pinterest-n
StumbleUpon LinkedIn reddit Blogger

 
Fejleszts alatt


Az oldal tmenetileg Fejleszts s Frissts alatt van!
Ha brmilyen krdsed, tleted vagy panaszod van, akkor azt nyugodtan rd meg a Vendgknyvbe.

 
Ltogatottsg
Induls: 2006-08-25
 
Magyar filmmvszet (2/2)

Nhny szrevtel a magyar film politikumrl.

A nma korszakban szlettek ideologikus tlts alkotsok, ezek azonban jobbra csak a tma exponlsig jutottak el. A Meseaut mozijban kevsb volt szoks politizlni. A szerzk – tisztelet a kivtelnek – nem nyltak darzsfszekbe, a fennll rendszert mg szrmentn sem nagyon brltk, igyekeztek megteremteni egy szorgos, bks, boldog, idilli Magyarorszg kpt. Az g szinte mindig kk a trtnetekben, az ellenttek elsimulnak s a „szeressk egymst, gyerekek!” slgerr sziruposodott elvrsa jegyben bklnek meg egymssal gazdagok s szegnyek, urak s ktkezi dolgozk, az egymssal szembenll osztlyok tagjai. Mg A Noszty fi esete Tth Marival cm Mikszth Klmn-regny adaptcijt (Szkely Istvn munkja, 1937) is happy end zrja le – nem beszlve a temrdek felsznes letkprl, mely az egysg s sszetartozs eszmjt szuggerlja a nz szmra.

1945 utn egy ideig mg a korbbi mozi szellemisge l. Plda erre A tantn befejezse (a logiknak s az igazsgnak egyarnt fittyet hny sszeboruls). Csakhogy mg a Horthy-rendszerben tevkenykedk magasabb elvrsoknak igyekeztek megfelelni az ellenttek lekerektsvel vagy elhallgatsval, az j trtnelmi helyzetben a konformizmust az gvilgon nem indokolta senki s semmi. Nem sokkal ksbb persze radiklis fordulat kvetkezik. A rgi vilgtl val bcszs jegyben fogant mvek hatrozottan mondanak igent s nemet, s szinte nfeledten ostorozzk a mlt bneit, m a mvszet sztlini csapsai haznkat is elrik, s hamarosan vezrcikkek hazug frzisai kezdenek pufogni a filmekben. Lehet vitatkozni arrl, mi krosabb: megszeldteni a gondokat vagy elferdteni a tnyeket – a vgeredmny azonban nagyjbl azonos: ez is, az is hamis tkr s eltorztott kpe a valsgnak.

A forradalmat kvet pangs veiben gyakran elhangzik a „brljanak btran az elvtrsak!” krs, az hajt azonban csak a kijellt falak ismeretben lehet teljesteni. Btran lehetett pldul 1956-ot ellenforradalomnak nevezni. Keleti Mrton kt kurzusfilmjben, az 1959-es Tegnapban s az 1960-as Virradban meg is tette, bizonytvn, hogy nemcsak szolglni, kiszolglni is kpes. m amennyiben valaki egy jelensg rnyoldalait brzolta vagy a hatalom cscsain lvk kvetkezetlensgeit krhoztatta, szmthatott a kzbeavatkozsra (plda a Megszllottak cm Makk Kroly-film „tigaztsa”, deus ex machina-szer befejezse). A helyzet az 1960-as vek kzepn vltozik meg. A magyar film felntt vlsnak egyik alapvet sajtossga abban rejlik, hogy rendezink most mr tartzkodnak a szocialistnak nevezett rendszer kritiktlan dicststl, st – az „rted haragszom” mindig hangoztatott jelszava mg bjva – ellentmondsokra, hibkra, kvetkezetlensgekre, bnkre hvjk fel a figyelmet. A Nehz emberek (1964), Kovcs Andrs riportfilmje, a megjuls nyitnya nemcsak azt a felismerst sugallja, hogy egyes feltallkat elgncsolnak, hanem azt is, hogy a trsadalmi morl sebezhet, s a teljestmny mrsnek nincsenek objektv mutati. A rendeznek egybknt volt egy gyakran idzett terija arrl, hogy a mvsz a szocialista viszonyok kztt legyen egyszerre kormnyprti s ellenzki, utbbin termszetesen konstruktv magatartst, a jobbts szndkt rtve. Olyan tmk kerltek kzppontba a vsznon, melyekrl korbban nem lehetett (esetleg nem illett) beszlni: az jvidki pogrom (Hideg napok), a termelszvetkezeti mozgalom szervezsi anomlii (Tzezer nap), a munksntudat eltompulsa (Makra, Rnyi Tams, 1972), a mrhet teljestmnyek krli manipulcik (Kldets). A kultra irnyti megksreltk kifogni a szelet a vitorlbl (az emltett filmek kzl csak Kovcst illettk elismer mltatsokkal, a msik hromnak rgs volt az tja: a Tzezer napot vgsokkal tettk „szalonkpess”, a Makra hossz idn t dobozban hevert, a szktett forgalmazsban vettett Balcz-portr esetben pedig beren kvettk, mi hangzik el a tmegesen szervezett anktokon).

A magyarok nagy rdeme, hogy Kelet-Kzp-Eurpban elsknt trtk fel elemz ignnyel s kritikai szenvedllyel az 1950-es vek trvnysrtseit, a szemlyi kultusz torz vilgt, a „npi demokratikus” llamrend emberi tragdiit. A velnk rokon trtnelmet l orszgokban mg tilos volt az ilyesfajta visszapillants, amikor a mieink mr mertek nevetni a meghaladott mlton, s nven neveztk az embertelensgeket. Leginkbb Moszkvban s az NDK-ban dzkodtak a kemny hangvteltl – mintegy elismerve, hogy nem ll rdekkben a teljes igazsg kimondsa. Nem mellkes adalk, hogy a Sztlin vgzetes bneit taglal Hruscsov-beszd a nyilvnossgot kizr kzponti bizottsgi prtsszejvetelen hangzott el… Nlunk is elfordultak prblkozsok az elszigetelsre. A tan, melynek szlligv vltak egyes mondatai („A nemzetkzi helyzet egyre fokozdik”, „Az let nem habostorta” stb.), nem mindenkinek tetszett „odafnt”, orszgos bemutatjt megvtztk, m mkdsbe lpett a klnleges filmterjeszti effektus. A klnfle prt-, KISZ- s szakszervezeti giszek alatt legalizlt vettseken bizonyos becslsek szerint tbben lttk a gyilkos torzkpet, mintha nyilvnos eladsokon jtszottk volna. Aztn a 1980-as vek elejn – miutn a Bacs-komdia megjrta a klfldi fesztivlokat – sor kerlt a megksett „premierre”. Itt jegyezzk meg – Br Yvette rvelst kvetve –, hogy rendezink tulajdonkppen kompromisszumot ktttek a politikai vezetkkel. Brlattal illethettek szinte mindent. Valamivel nagyobb szabadsgot lvezhettek, mint ms mvszetek kpviseli. Ugyanakkor tapintatos nmrskletet vrtak tlk, s termszetesen kijelltek szmukra bizonyos tabukat is, melyeket nem lehetett lednteni. A kt rinthetetlen tma: 1956-ot nem nevezhettk forradalomnak, s senki nem vonhatta ktsgbe a Magyarorszgon „ideiglenesen tartzkod szovjet csapatok” ittltnek jogossgt. Tulajdonkppen Kdr Jnos is vdett frfinak szmtott. Utols esztendeiben azonban, amikor Nyugaton nyltan, itthon burkoltan tvozsnak szksgessgrl beszltek, a filmesek a sokszor bevlt ezpuszi nyelven fejtettk ki vlemnyket a krdsrl (rzkeny bcs a fejedelemtl, Vitzy Lszl, 1986).

Az „tvenes vek” meghatrozst a kz-, st szaknyelvi zsargon sokig a Rkosi-korszakra korltozta. 1956 oktbert tekintettk hatrnak, a gyilkos beavatkozst kvet veket pedig konszolidcinak neveztk. Mintha radiklisan megvltozott volna az let minsge s az erszakra pl rendszer erklcsisge. A valsgban 1957, 1958, st 1959 is az tvenes vekhez tartozik. Tnyleg enyhtettek nhny prsen, m nem szabad megfeledkezni arrl: a szovjet tankok rnykban vres megtorlst foganatostottak, kivgeztk a forradalom vezetit, s korltoztk az alapvet emberi jogokat. A kontinuitsra – jelesl arra, hogy nincs alapvet klnbsg Rkosi s Kdr politikai mentalitsa kztt a szban forg idszakban – a filmmvszet btran felhvta a figyelmet. Makk Kroly az Egymsra nzve (1982) trtnetben – ihletje Galgczi Erzsbet przja – nemcsak a „mssg” brzolsban jeleskedik, hanem nyltan kimondja: az tvenes vek vge fel is tombol az nkny. A Rkosi-ra megjelentse, a korszak lgkrnek felidzse szmos filmmvsznek sikerlt hitelesen. Gbor Pl Angi Verja (1978) – szintn irodalmi az elzmny, Vszi Endre alkotsa – a kor tipikus gyermeke. Gerincroppansnak vgzetesek a kvetkezmnyei. A film megrendt ervel rzkelteti a fggsget, melyrl Illys Gyula legends sorai szlnak: „Hol zsarnoksg van, ott zsarnoksg van…” Fbri Zoltn Hsz rja a falusi feszltsgeket exponlja lesre a tsz-miliben, akrcsak Ksa Ferenc a Tzezer nap tabljn. Sra Sndor nletrajzi fogantats Feldobott kje a megalztats elviselhetetlensgre emlkeztet csndes lrval s dokumentris valszersggel. A Nyr a hegyen (Bacs Pter, 1967) az elszmols s elszmoltats ktelessgre figyelmeztet. Kovcs Andrs A mnesgazda (1978) kpsorain a politika tisztessgtelensgt leplezi le. Tglssy Ferenc szemlyes emlkeit szervezte filmm, s a gyermekllek megprbltatsait lttatta a Soha, sehol, senkinek (1988) mementjban. Valszn, st bizonyos: a tmakr nem tehet ad acta, s a kvetkez nemzedkek tagjai is srn vissza-visszatrnek majd ezekhez az esztendkhz. A rendszervltozs utn szletett els ignyesebb szmvets – Makk Kroly Magyar rekviemje (1990) – mg nem igazn forr hfok. ltalnos tapasztalat, hogy amikor ledlnek a korltok, s immr szksgtelen parabolk s absztrakcik vdpajzsa mg bjni, nem elgg meggyz az brzols nyelve. Tanulni kell a beszdet a korltlan szabadsg viszonyai kztt is.

A trsadalmi vizsglds termszetesen nem merl ki az 56-os dosszi lapozgatsval. Ms tr- s idkoordintkba tartoz filmek szintn szp szmmal szlettek. Ezek kzl is megemltnk nhnyat.

Sim Sndor a kapitalizlds ttrjt, „egy tiszteletremlt, de rossz trtnelmi rzk polgrembert”, mellesleg a sajt desapjt jelentette meg hsi buksban (Apm nhny boldog ve, 1977). Beremnyi Gza A tantvnyokban (1985) j nzpontbl szlt a Horthy-korszak rtelmisgi nmegvalstsnak lehetsgeirl, a npi mozgalom gykereirl, a harc mdszereirl. A 19. szzad perspektvtlansgt, a „nincsen remny” hangulatait idzi fel Lugossy Lszl csata utni tjkpe, az elgikus Szirmok, virgok, koszork (1984). Izzan idszer – br voltakppen rk tmt dolgoz fel – Mar Gyula Vglje (1973): a visszavonuls s a mellzs, az aktv szerepls utni flrells vagy inkbb flrellts pszicholgiailag hiteles tkre.

Ami a jelenrl szl filmek favorizlst illeti, szinte valamennyi kor filmpolitikai frazeolgijban kvetelmnyknt fogalmazdik meg. Mindig arra biztattk a forgatknyvrkat s rendezket, hogy tartsk kezket a kor tern. Alapjban vve jogos igny, hogy a megrendelk a valsg dinamikus vltozsait krik szmon a filmksztkn s nem szerencss, ha a mvszek rgmlt korokba, idtlen klasszikusokhoz meneklnek. A „maisg” abszolutizlsa azonban torz kvetelmnyrendszert, spekulatv cmkzst eredmnyezett. A „munks, paraszt, rtelmisgi stb.” tematika blyegvel megjellt mvek – pusztn attl, hogy az akkori „itt s most” lgkre vezte ket – nem hatoltak a dolgok lnyegig, ugyanakkor a Szindbd – a „tegnapba” rved film – idszer krdsekre is vlaszol, s egy ltez magatartsforma lenyomata.

Ha maradunk a sokig hasznlatos tematikai csoportostsnl, rdekes ktdsrl kell szmot adnunk. Legkvetkezetesebben a nagypolgri csaldbl szrmaz Mrissy Flix ktelezte el magt a munkslet bemutatsa mellett (Klvrosi legenda, 1957; lmatlan vek, 1959 stb.). Hersk Jnos Vasvirgja (1958) szintn igaz trtnet (Gellri Andor Endre przja nyomn). Rvsz Gyrgy az Angyalok fldjben (1962) a bizonytalansg s kiszolgltatottsg fjdalmt rzkelteti. Rnyi Tams szintn tbbszr rugaszkodott neki a tmakrnek (Legenda a vonaton, 1962; Siktor, 1966; Makra, 1972). Nla a szrnyal rm s a vigasztalan fjdalom hangulatai vltakoznak. A falusi Magyarorszgot bemutat krkpek mozgalmasabbak s sszetettebbek. Szp szmmal szlettek kurzusfilmek is, melyek szerzi pl. a termelszvetkezeti mozgalom mellett agitltak, nagy sorozatunk szmos darabja azonban a „mindent be kell vallani” szndkval brzolja a paraszti mltat s jelent (Fbri a Vihartl – 1952 – hamar eljutott a Hsz rig, Randy Lszl a Hintnjr szerelem – 1954 – idilljtl a Szakadkig, s ebbe a vonulatba tartozik szmos ms alkots: Ksa Ferenc, Jancs Mikls, Zolnay Pl, Kovcs Andrs stb. munki). A tovbbi felosztstl eltekintnk. Csupn annyit emltnk mg meg, hogy a panorma szmos rteget, csoportot, szocilis ert stb. megrkt, a perifrin lk, a szubkultra hvei viszont csak ksbb kerlhetnek sorra (elssorban Szomjas Gyrgy, Grunwalsky Ferenc jvoltbl). A magyarzat: a rendszer bizonytvnyt a filmmvszeknek is illett magyarzni.

Magyarorszg felfedezst – hogy az ismert s hasznos knyvsorozatra utaljunk – jelents mrtkben a Balzs Bla Stdinak ksznhetjk. A mhely trtnete kln fejezetet ignyelne, ezttal csupn nhny adat regisztrlsra van helynk. A magyar filmmvszet szne-java innen indult el, itt tanultak sokan lnyegltst, szocilis rzkenysget, kritikai szenvedlyessget. A BBS 1959-ben vitakrknt alakult meg, 1961-ben pedig az akkor vgzett fiskolai osztly tagjai szvetkeztek azzal a cllal, hogy ksrletezzenek, filmeket ksztsenek, s fprbkat tartsanak a plyra lps eltt. sszefoglalsunk csupn nhny hatrk megemltsre szortkozik. A BBS-nek immr tbb mint hrom vtizedes fennllsa sorn rangot adott Szab Istvn (Te, 1961; Varicik egy tmra, 1961), Sra Sndor (Cignyok, 1962; Vzkereszt, 1967), Gbor Pl (Aranykor, 1963), Novk Mrk (Kedd, 1963), Kardos Ferenc (Mink a vilg, 1963), Huszrik Zoltn (Elgia, 1965), Kzdi Kovcs Zsolt (Egy gyvasg trtnete, 1966), Elek Judit (Meddig l az ember?, 1967), Szomjas Gyrgy (Dikszerelem, 1968; Nszutak, 1970), Gazdag Gyula (Hossz futsodra mindig szmthatunk, 1968; A vlogats, 1970; A hatrozat, 1972), Lugossy Lszl (Klns meldia, 1968), Magyar Dezs (Agittorok, 1969; Bntetexpedci, 1970), Szalkai Sndor (A krokodil, 1970), Tth Jnos (Arna, 1970), ifj. Schiffer Pl (Fekete vonat, 1970), Dobai Pter (Archaikus torz, 1971), Mar Gyula (Prs, 1971), Grunwalsky Ferenc (Anyasg, 1972), Rzsa Jnos (Botts sajt krsre, 1972), Andrs Ferenc (Dzsa npe, 1972), Bdy Gbor (Amerikai anzix, 1976), Drday Istvn (Fogadalomttel, 1975; Rongyos hercegn, 1975), Ember Judit (Tantrtnet, 1976), Erdlyi Mikls (lommsolat, 1977), Tarr Bla (Csaldi tzfszek, 1977), Cak Ferenc (A szk, 1977), Jeles Andrs (Montzs, 1979), Surnyi Andrs (Mozart s Salieri, 1979), Fbry Pter (Trmetszs, 1979), Gulys Gyula s Gulys Jnos (Vannak vltozsok, 1979), Xantus Jnos (Ni kezekben, 1980), Moldovn Domokos (Ronts s remnysg, 1980), Ember Judit (Pcspetri, 1983), Wahorn Andrs (Jgkrmbalett, 1984), Szirtes Andrs (Napl, 1984), Msz Andrs (Bebukottak, 1985), Erdlyi Jnos s Zsigmond Dezs (Ez zrkzott gy, 1986), Dr Andrs s Hartai Lszl (Szplnyok, 1986), Szke Andrs (69, 1987), Sth Sndor (A szrnyas gynk, 1987), cs Mikls (hes ingovny, 1987), Forgcs Pter (Privt Magyarorszg, 1989), Kornai Pter (Da Capo, 1989). Mindez ersen szelektv cmlista. Fantasztikus gazdagsgrl, vltozatossgrl, ignyessgrl s progresszivitsrl tanskodik. S a kimaradtak kztt olyan nevek vannak, mint Gyngyssy Imre, Csnyi Mikls, Nepp Jzsef, Lakatos Ivn, Reisenbchler Sndor, Sndor Pl, Sim Sndor, Dobray Gyrgy, Mihlyfy Lszl, Szrny Rezs, Macskssy Kati, Vitzy Lszl, Erdss Pl, Maurer Dra, Vszi Jnos, Tglssy Ferenc, Szalai Gyrgyi, Wilt Pl, Lnyi Andrs, Raglyi Elemr, Janisch Attila, Kardos Sndor, Beke Lszl.

A szrakoztats a magyar filmgyrtsnak mindig Achilles-sarka volt. A rgi vgjtk tulajdonkppen tisztes szakmai nvt kpviselt, paradoxona mgis feloldhatatlannak bizonyult: noha mestersgkhz rt rendezk hoztk ket tet al olykor zsenilis sznszekkel, az eurpai lmeznybe nem tudtk beverekedni magukat. 1945 utn mr nem lhettnk fel a Meseautra, csak a ZIL-re meg a Volgra. S hogy a hasonlatot folytassuk: egy ideig a tradcik csppnyi korszerstsvel mg dcgtt a jrm, ksbb szocialista „szsz” volt a hajter (Dalolva szp az let, 1950; Civil a plyn, 1951), de mr az els fellendls idejn „legyzik” a drmai mfajok a mzsk ledr gyermekeit. Furcsa szemllet terjedt el ezutn. Kezdtk lenzni azokat, akik arra adtk a fejket, hogy a nzket szrakoztassk. Ennek megfelelen mintha kisebb ignyessggel engedtk volna mterembe a komdikat, kalandos mesket, bngyi histrikat, gyermekfilmeket. Az alkotgrda legjobbjai ritkn tvedtek e terletre. Pedig – mint a filmtrtnet bizonytja – humorosat is lehet alkotni ignyesen, ihletetten, a magas mvszet rgiiba emelkedve.

Az j hullm idejn nlunk a komoly, st komor mvek dominltak. Itthon s klfldn szmos esztta szv tette, hogy az egyoldalsg miatt a magyar film „flkar ris”. Igazuk volt. A Szegnylegnyek, a Hideg napok, az Apa alaptnust nem egsztettk ki olyan nyelvltget alkotsok, mint a franciknl a Zazie a metrn, az oroszoknl a Hurr, nyaralunk!, az angoloknl A csbts trkkje (a csehszlovkok fergeteges szatrirl nem is beszlve). A Kardos–Rzsa pros Gyerekbetegsgekje (1965) taln jrhat t lett volna, m a folytats elmaradt. A tizedes meg a tbbiek (Keleti Mrton, 1965) „megadni se tudjuk magunkat” felismerse egyszerre kacagni- s srnival, csak ht a rendez ezutn (s ezeltt) inkbb megalkudott a krlmnyekkel. Palsthy Gyrgy, Magyar Jzsef, Bcskai Laur Istvn, Hintsch Gyrgy, Szalkai Sndor, Szsz Pter s mg nhny rendez szvesen ruccant ki a vgjtki mezkre. Sokuknak ez volt az igazi rvnyeslsi terepe, de tehetsgkbl nem futotta tbbre nhny hatsos pont felvonultat rutin-vicceldsnl. Az 1980-as vekben mg lejjebb sllyedt a szrakoztats sznvonala. A mlypontot felteheten a Nyitott ablak (Bednai Nndor–Bodrogi Gyula, 1988) jelenti, mely annyira ignytelen s zlstelen, hogy illik felvenni a negatv leltrba. Fordulatot sejtet viszont a Sose halunk meg (1992). Koltai Rbert hossz sznszi mlttal a hta mgtt ezzel az letkpsorozattal gyztt meg mindenkit arrl, hogy egyszer trtnet is filmm alakthat, amennyiben pkzlb a forgatknyv, hitelesek a szitucik, s a jelenetekbl termszetes der sugrzik. Koltai mg nem olyan gyakorlott rendez, mint szerepl, mgis kpes volt arra a varzslatra, hogy becsalogassa a moziba a magyar filmnek immr notriusan htat fordt kznsg j rszt.

Nhnyan zens filmekkel kedveskedtek a nzknek. Szinetr Mikls Anna Moffval rendezte meg 1971-ben a Csrdskirlynt. Rvsz Gyrgy a musical vizein evezett gyakorlottan (Egy szerelem hrom jszakja, 1967; Kakuk Marci, 1973). Ms – ignyesebb – vllalkozs Gal Istvn ltvnyt s muzsikt mesterien szintetizl Orfeusz s Eurydikje (1985).

Amikor mg bven lltak rendelkezsre anyagiak, kosztms filmek ellltsra is futotta a filmmhelyek erejbl. Vrkonyi Zoltn mgusknt meslt. Jkai- s Grdonyi-adaptcii (A kszv ember fiai, 1965; Egy magyar nbob, Krpthy Zoltn, 1966; Egri csillagok, 1968; Fekete gymntok, 1976) zlses s hatsos kpes albumok, a filmkszts java termshez tartoznak. A bngyi histrik kevsb sikerltek. Nem azrt, mert a forrsanyag hinyzott, inkbb a kifejezeszkzk szegnyessge miatt (Dobray Gyrgy: Az ldozat, 1979). A magyar sci-fi is hamar kiszenvedett (Fejr Tams: Az id ablakai, 1969).

A magyar film s a magyar irodalom kapcsolata rgi kelet, folyamatos s tartalmas. A klnbsg azonban a rgi idk mozija s a modern kori tltetsek kztt fnyvnyi. A npi irodalom virgzsakor ahhoz hasonlan elktelezett filmmvszetnek mg a krvonalai sem bontakoznak ki, az erteljesen realista prznak nincs megfelelje a vsznon, rendezink mg a Fatornyok-fle brl hangvtelig sem jutnak el. A markns regynisgek, mint pl. Mricz Zsigmond, ha vllalkoztak interprettori szerepre, rendre elvreztek a szmukra idegen porondon. Ahogy az irodalom nem hatott dnt mrtkben a filmre, a Gulcsy–Zsigray–Harsnyi mentalitst kpvisel film sem hatott az irodalomra.

A Talpalatnyi fld msfajta rintkezs nyitnya. Bn Frigyes talaktja s jjteremti a Szab Pl-krnikt. A trilgia epikus hmplygse, sr atmoszfrja, gazdag jellemrendszere, izz konfliktussorozata egyarnt felidzdik a belltsokon, mg sincs olyan benyomsunk, hogy a film irodalmi, mivel kpi struktrja szuvern, a vizulis megjelents fantziads. A rendez – aki maga is megedzdtt a feladat kohjban – nem az eldei munkit jellemz sztereotpikkal l (verbalizmus, olcs ellenpontozs, harsny kpkapcsols, szjbarg dramaturgia stb.).

Az j minsg kontaktus tovbbi llomsai: Krhinta, Hannibl tanr r, Szakadk, Bakaruhban, Vasvirg, des Anna, Hsz ra, Hideg napok, Szerelem, Szindbd stb. Ms helyen, ms sszefggsben emltst tettnk e mvekrl, melyeket szerencss tallkozsoknak ksznhetnk. Nhny kzs nevez kirajzoldott a reprezentatv sorozat nyomn. A rendezk szvesen fedeznek fel rgebbi rkat, mellztteket vagy elfeledetteket. Tbbnyire novellk elevenedtek meg a vsznon. Ez annak a bizonytka, hogy a kisprza a legletkpesebb kinematografikus mfaj. Ami mindennl fontosabb: rzdik a filmmvszek tudatos trekvse, hogy a szvegtl elszakadjanak s tovbbgondoljk, kiegsztsk, vizulisan megjelentsk, rtelmezzk az rott sorokat. Fbrik szmra elssorban azok a przai-drmai alkotsok inspiratvak, melyek aktulis drmai helyzeteket srtenek magukban, melyekben a nemzeti-npi sors alapkrdseirl esik sz. Ahol a cselekv, illetve a tetteirt felelssget rz ember jtszik meghatroz szerepet. Ebbe a meznybe tartozik a Mephisto is – a remekm egy kzepes regnybl. Akr meg is feledkezhetnk arrl, hogy a nmet Klaus Mann az tlet, hiszen Dobai Pter forgatknyvr s Szab Istvn rendez a maguk szemlyes ltomsv szlestettk a kiss belterjes letrajzot.

A magyar dokumentumfilm 1945 eltti hagyomnyai szernyek. Ha a fikcis alkotsok kszti festett eget kpzeltek a hazai valsg fl, mert letomptottk a szocilis ellentmondsokat, mindez rvnyes a par excellence felfedez mfajok itthoni munksaira is, akik szintn nem hajtottak ujjat hzni a hatalommal. Az Emberek a havasonnak, a Fldindulsnak, de mg a Tavaszi zpornak sincs adekvt dokumentris httere a vsznon. Cserpy Lszl, Simonyi Lia, Somkuti Istvn, Paulinyi Bla, s mg nhnyan eredmnyesen tettk a dolgukat. Az oktat-ismeretterjeszt mozidarabok kitn sznvonalat kpviseltek. Az gynevezett kultrfilmek nmelyike sem lebecslend, m ennek ellenre sajnlatos tny: markns irnyzatnak, felkavar erej mnek nyoma sincs a filmtrkpen. George Hllering Hortobgya (1936) – a rendez radsul nem is volt magyar – nem teremthetett iskolt.

1945 utn a dokumentumfilm hossz ideig az j rend kritiktlan szolglatban llott. Aktulis politikai tziseket illusztrlt (rosszabb esetben hazugsgokat igyekezett eladni): hurr-optimista hangulatokat vizionlt, az ateista propagandnak kontrzott. Mivel a hosszabb-rvidebb produktumok szles nzkznsg rdekldsre szmthattak – akkoriban a hrad mellett a ksrmsornak is volt helye a moziprogramban –, fontos funckival ruhztk fel a tmegek tudatnak alaktsban. 1956 gyakran jelent meg torz tkrben. Paradox mdon megint felbukkant az az igny, hogy a dokumentumfilmek rendezi ne a nyugtalant konfliktusok nyomba eredjenek, hanem lakkozzanak s hunyjk be a szemket. Elg sokan magukv tettk ezt az elvet.

1964-ben aztn Kovcs Andrs – ppen franciaorszgi tanulmnytrl trt haza, ahol a cinema direct vonzsba kerlt – kvet dobott az llvzbe. A Nehz emberek, j hullmunk egyik nyitdarabja nem r le semmifle tiszteletkrket. Kimondja – a sorok kztt, azaz a kpek mgtt –, hogy itt mr megint nem a mi keznk pt, s a kreatv szemlyisgek, akik vllukra vehetnk a gondokat, gyakran httrbe szorulnak. Szmos rendez llt sorompba a Nehz emberek s Kovcs Andrs btortsra. Normv vlt: akik ezen a terleten tevkenykednek, ktelesek hozzszlni a kzvlemnyt lnken foglalkoztat krdsekhez, politikai, erklcsi stb. dilemmkhoz, vitatott jelensgekhez. Ezutn sem halt el a kormnykrus, de mr ms szlam adta meg az alaphangot.

A dokumentarista irnyzat kibontakozsa tbb tnyezvel magyarzhat. Elrsnek tekinthetk azok a filmek, melyeket jrszt a Balzs Bla Stdiban forgattak a valsg kendzetlen feltrsban rdekelt rendezk (kztk szp szmmal fiatalok, illetve a jtkfilm ksbbi nagysgai – lsd a BBS-vlogatst). A szerzk helyesen ismertk fel, hogy a trsadalomban megnvekedett a politika irnti rdeklds. A lgkr kifejezetten kedvezett bizonyos tmk alapos elemzsnek, olyan, eddig sznyeg al sprt krdseknek is, amelyeket felsznre hozott az ersd demokratizlds. Fontos krlmny, hogy a szban forg produktumok betrtek a mozik jtkrendjbe. A legtbb orszgban nem jtszottk filmsznhzban ezeket az alkotsokat. Nlunk kaptak nhny eladst, megmrettek, kritikk lttak napvilgot rluk, teht a filmkultra l rszeiv vltak.

A kamerval rt dokumentcinak szintn tbb ga van. Az egsz ests dokumentumfilmek kzl felfedez ernyekkel br a mr emltett Balcz-portr, Ksa Ferenc Kldetse. Az amatrmozgalombl rkezett, s mindig kvetkezetesen lnyegre tr Gulys Gyula s Gulys Jnos rendezpros Vannak vltozsok cm penszleki szociogrfija (1979), melyet, noha csak a tnyeket rta le, pesszimista egyoldalsggal vdoltak meg, s adminisztratv eszkzkkel helyeztek a filmterjeszts hts traktusaiba. Sra Sndor sokrszes Pergtze (1985), a msodik doni hadsereg pusztulsrl szl interjfzr s trtnelmi rekonstrukci. A teljes szveget tartalmaz knyvet azonban – ez is bevett mdszernek szmtott akkoriban – bezztk. Ember Judit tbb „fekete doboza” knyes gyeket eleventett fel (Pcspetri, 1982: az egykori rendrgyilkossg igazi httere; Hagyd beszlni a Kutruczot! 1985: egy nehz ember s az elhrts boszorknykonyhi; Menedkjog, 1988: a Nagy Imre-csoport trbe csalsnak szomor sszefggsei). Almsi Tams Szortsban cmmel megjelent zdi albuma (1987) a kohszat sszeomlsrl s a kvetkezmnyekrl, a Bszrmnyi Gza–Gyarmathy Lvia hzaspr szvszorongat Recsk mementja (1988), ifj. Schiffer Pl s Magyar Blint A Dunnl (1986) cm nagy v trsadalomrajza, s mg egy sereg hiteles ltlelet a mlt s a jelen Magyarorszgrl. Klnsen Sra Sndor, a Gulys-fivrek, Gyarmathy Lvik s Gazdag Gyula tettek sokat a mfaj hitelrt, de mr felsorakozott mgttk az utnptls is.

A fikcis dokumentumfilm (jtkfilm-dokumentarizmus) nyitnya a friss szemllet Jutalomutazs, Drday Istvn mve 1974-bl. Utazzon-e az ttr Angliba? Ez itt a krds. Azazhogy sokkal tbb: a rendez az gy apropjn pontos helyzetjelentst kszt a magyar viszonyokrl, gyeink mechanizmusrl, az emberi kapcsolatok hamis szertartsossgrl. Trgyilagosan s irnival. A Drday Istvn–Szalai Gyrgyi alkotpros tovbbi munki jabb metszeteket trnak elnk letnk bonyodalmairl (Harcmodor, 1979; tvltozs, 1983 stb.). Vitzy Lszl Bkeidje (1979) msfajta kzeget vizsgl: presztzskzdelmek indtkait trkpezi fel. Tarr Bla gyilkos rdekellentteket vilgt meg mikroszkopikus rszletezettsggel (Csaldi tzfszek, 1977). Tovbbi varicik: a jtkfilm szociolgiai motvumokkal, nyers tnyekkel tltekezik (reprezentnsa Erdss Pl, aki az Adj kirly katont!-tal tnt fel 1982-ben, s tbb drmt ksztett hasonlan egyszer alapszitucikbl: Visszaszmlls, 1985; Gondvisels, 1986 stb.). Mg a futlagos felsorolsbl sem hagyhatjuk ki Magyar Jzsef vltozatos ksrleteit (A mi csaldunk, 1984; A lenullzott lgi, 1988 stb.), Jancs Mikls elktelezettsgt (Kvek zenete, 1994), Gyrgy Istvn, Paulus Alajos, Tnyi Istvn, Szobolits Bla, Mester Jzsef, Fehri Tams s msok felfedezseit.

Nagy utat tett meg a npszer-tudomnyos filmgyrts s a termszetfilm tehetsges mesterekbl s ambicizus ksrletezkbl ll csapata a kisipari termelstl a nemzetkzi elfogadtatsig. Homoki Nagy Istvn sokig sziklaknt emelkedett ki az egyttesbl (Gyngyvirgtl lombhullsig, 1953; Cimbork, 1956 stb.). Ksbb tbb nemzedk kpviselje zrkzott fel hozz. Kollnyi gostontl Czigny Tamsig, Lakatos Vinctl Gyrgy Istvnig sokan ksztettek invencizus alkotsokat. A felntt vlsnak nemcsak a vltozatok hatvnyozdsa a bizonytka, hanem az rtkek sora s a nemzetkzi elismersek garmadja is: jelenltk lland a vilg klnfle frumain.

A termszetfilmek klasszikusa Kollnyi goston, a tudomnyos kvetkezetessg s a nvs ismeretterjeszts tvzje (rk megjuls, 1965; Vlaszolnak az llatok, 1980 stb.). Ms tmakrkben is eredmnyesen tevkenykedett. Az emberi let minsgnek vltozsai rdekeltk.

Lakatos Vince a nprajz szerelmeseknt rktette meg az ember s a trgyi vilg kapcsolatt (Bocskoromon van egy szk, 1967; Magny, 1969 stb.).

A szocilpszicholgiai rvidfilm – a szocializcis folyamat lettani, llektani, egyedi s trsas, illetve trsadalmi interakciit vizsgl stdium – gyakran iskolai sznteret mutat, s a beilleszkeds, a kapcsolatteremts stb. fzisait vizsglja. Prda Tibor Szrl szra (1962) cm munkja a gyermekvilg hiteles tkre. Vas Judit Bbje (1965) a hres veszprmi csimpnz karaktert hozza kzel a szemllhz. rdekesek Pterffy Andrs kutatsi eredmnyei s filmksztsi mdszerei iskolakzelben.

Takcs Gbor a mvszet titkait igyekezett feltrni egyszer nyelven s varzslatos soksznsggel (Aranymetszs, 1963; Sznek a festszetben, 1964 stb.). A kpzmvszeti trgy filmek szma klnsen tekintlyes: tbbek kztt Czigny Tams, Schuller Imre, Basilides bris, Kis Jzsef, Dvnyi Lszl, Bodrossy Flix, Jancs Mikls (Halhatatlansg, 1959, a modell: Goldmann Gyrgy), Huszrik Zoltn (Amerigo Tot, 1969) vllalkoztak ismeretterjesztsre a mozgkpek segtsgvel.

„Kztes” mfaj a sportfilm, melynek magyarorszgi vezralakja Cske Jzsef. sem csupn esemnyeket rgztett s rekordokat lesett meg. A Margitka (1964) himnusz az akaraterrl, a Pedig (1975) – nem sporttmj! – egy cigny szrmazs orvosn portrjt rajzolja meg.

Vadsz Jnos a npszer-tudomnyos mfaj egyik legnagyobb sikert 1964-ben rte el, amikor a vilg megismerte els opuszt, a Nyitnyt (a rendez akkor mr tljutott hatvanadik letvn). A tojshj feltrsnek stciit Beethoven Egmont-nyitnynak zenjre ltjuk. A szlets misztriumnak klti megjelentse kivteles lmny, egyszersmind a pszicholgiai hatskelts szinte fellmlhatatlan cscsa.

1989-et kveten a filmgyrts, -irnyts s -forgalmazs fokozatos talakulsa utn – amikor megsznt a cenzra, s elhrultak az akadlyok a szabad alkotmunka ell – sokan fellendlsre szmtottak. Ehelyett megsokasodtak a vlsgjelek stt fellegei, s a hazai film fokozatosan httrbe szorult a kultrban. Kiderlt, hogy a kpes beszdhez szokott mvszek tbbsge egyelre nem tud lni a kapott lehetsggel. Bebizonyosodott, hogy nehz prba frissiben feldolgozni az j impulzusokat, s megeleventeni a szlet konfliktusokat. Fogs feladat, amely nem teremhet azonnal grandizus eredmnyeket. A piaci viszonyok terjedse ugyancsak nvelte a tvolsgot a rendezk s a nzk kztt. A szakma ereje megoszlik a filmksztsrt, a szemlken val szereplsrt folytatott harcban; risi vitk dlnak a hossz ideje vajd filmtrvny krl. A Magyar Mozgkp Alaptvny – a demokratizls jegyben letre hvott testlet – sokat tett a megjuls s a szerny anyagi tmogats igazsgos elosztsa rdekben, a pezsg filmlet felttelei azonban hinyoznak.

A katasztroflis anyagi helyzetbe sllyedt magyar filmipar nem kpes felvenni a versenyt a klnleges killts – fkppen amerikai – mozidarabokkal, amelyek tmegeket vonzanak, s az zlst s divatot alaktjk. A magyar film nimbusza megsznt Cannes-ban, Velencben, Berlinben, s msutt. Br mg mindig maradt valami a hajdani dicssgbl, az utbbi idszak mrlege elgg kedveztlen.

Kiemelsre rdemes nhny fiatal munkja. Enyedi Ildik Az n XX. szzadom – 1989 – trtnetben szemlyes vallomst tr elnk, Szsz Jnos Woyzeckje – 1993 – Bchner drmatredknek magyar milibe tltetett vltozata, a Witman fik – 1997 – pszicholgiai remekls Csth Gza borzongat rsa nyomn. Tarr Bla Stntangja – 1994 – grandizus fresk a sztessrl. Kvetkezetesen halad elre a maga tjn, a htrnyos helyzetekkel minden krlmnyek kztt szolidris kt rendez, Szomjas Gyrgy s Grunwalsky Ferenc. Elbbi a harsnyabb szneket s bizarr szitucikat kedveli (Knny vr, 1989; Roncsfilm, 1992; Cskkal s krmmel, 1994). Utbbit analitikus szenvedly s formateremt virtuozits hevti (Egy teljes nap, 1988; Kicsi, de nagyon ers, 1989; Utrius, 1993). Jeles Andrs, aki mg vitathat ksrleteivel is megtermkenyti a filmes letet (Angyali dvzlet, 1983) a Senkifldjben (1993) a kitasztottsg dermeszt atmoszfrjt brzolja. Tovbbi gretes eredmnyek: Meteo (Monory Msz Andrs, 1989: pillants a jvbe), rnyk a havon (Janisch Attila, 1991: a llek kialszik), Citromdiszn (Szke Andrs, 1992: a dolgok fonkja), Vasisten gyermekei (Tth Tams, 1993: egy birodalom romjai), Esti Kornl csodlatos utazsa (Pacskovszky Jzsef, 1994: fhajts Kosztolnyi Dezs emlke eltt). A Bolse Vita – Fekete Ibolya, 1995 – a rendszervltozs emberi drmit exponlja dokumentris hsggel. Biztat jelek: a szrakoztats j sikerreceptjeit kvet nhny knnyed vgjtk lelkes fogadtatsra tallt (Koltai Rbert: Sose halunk meg, 1992, Tmr Pter: Csinibaba, 1997, Kern Andrs–Koltai Rbert: A miniszter flrelp, 1998).

A tartozik-kvetel msik oldaln gyenge, rdektelen, res produktumok llnak, melyekre senki sem kvncsi. A korbban nagyjbl llandnak nevezhet rendezgrda fellazult, sztesett, sszezsugorodott. Tbben kidltek a sorbl (Gbor Pl, Rnyi Tams, Szrny Rezs, Gyngyssy Imre). Msok plyt vltoztattak (Bcskai Laur Istvn), mg tbben hallgatnak – nem jszntukbl. A legtehetsgesebb operatrk (Koltai Lajos, Raglyi Elemr) klfldn vllalnak megbzsokat. Egyik-msik sznsz arca gyakrabban lthat reklmokon, mint malkotsokban. Most is melengetnek elkpzelseket (forgatknyvek kiadsra mg telik), a rendszeres filmlet felttelei azonban hinyoznak. „Minden egsz eltrtt” – jelenthetjk ki panaszosan Ady Endre sorait idzve.

Animci



A magyar animci 1945 eltt nhny fanatikus ksrletez mhelyben termette els virgait. Macskssy Gyula s Halsz Jnos voltak az igazi ttrk, akik a kezdetek kezdetn csak reklmfilmeket kszthettek, alkoti ambciikat ekkor mg nem tudtk valra vltani. Fjja Sndor kutatsaibl ismeretes, hogy Kat Kiszly Istvn grafikus vgezte el az els kapavgsokat. Felteheten az els sznezett fekete-fehr magyar rajzfilm, a Zsirb dn szerzje (az 1910-es vekben, a pontos vszm sajnos kiderthetetlen). Mtis Klmn fest 1929-ben A kis cserksz lma cmmel amatr rajzfilmmel bizonytotta kreativitst. Az elzmnyek kzl emltst rdemelnek az 1910-es vek villansnyi animcii, Vrtes Marcell rajzai az Est hradfilm szmra, valamint a temesvri Valker Istvn kombinlt ltvnyossgai. A Macskssy-stdiban, ahol sokan tanultk a mestersget, 1932-tl, az alapts vtl mintegy msfl szz reklmot szerkesztettek a legklnbzbb tmakrkben. Sok fantzival, stlusok tucatjt kiprblva, tletek tzijtkt felvonultatva. Fjja szerint az els hangos sznes animcis film, a Bogrorfeum (1932) is Kat Kiszly munkja, aki egybknt heti rajzos hradk megtervezsben ugyancsak jeleskedett Valkerrel egytt.

A II. vilghbor befejezst kveten nhny rajz- s bbfilm (tbbnyire reklm) tanskodik az lni akarsrl. rdekessg: Olcsai Kiss Zoltn szobrsz is bbozott… Az 1948. mrcius 25-n trtnt llamosts fordulatot hozott a mg vltozatlanul gyerekcipben topog mvszeti g letbe. A Filmgyrt Vllalat Hrad s Dokumentumfilm fosztlyn maroknyi csapatot verbuvltak reklmksztkbl. A MAFIRT rajzos hradk a korabeli visszhang szerint nagy npszersgnek rvendtek, akrcsak a Macskssy s Trsai cg produktumai. Termszetesen propaganda-jelleg dominlt bennk – nha-nha azonban egy-egy szellemes grafikai megolds, hatsos kompozci, gyes kombinci feledtette a direkt cltudatossgot.

A kiskakas gymnt flkrajcrja (Macskssy Gyula–Fekete Edit, 1961) az ttrs s a nyitny: az els jtkfilm, mely npmesei ihletsre szletett. Matolcsy Gyrgy, a magyar animci nemzetkzi tekintlynek szmt irnytja s mentora tizenngy v elteltvel gy tekintett vissza a hatrknek szmt adaptcira: „A film elksztse nagy eredmny volt. Az els sznes magyar rajzjtkfilm ltrehozsa rmmel tlttte el az alkotkon kvl a nagykznsget s a hivatalos szerveket egyarnt. Mvszi sznvonala azonban sokakban jogos csaldst vltott ki. A tmavlaszts ugyan helyes volt, a forgatknyvi feldolgozs azonban mr kevsb szerencss, a kivitelezsben pedig jcskn tallhatk jelents hibk. Grafikai stlusa npmvszeti elemekbl alakult ki, de a folklorisztikus hagyomny felhasznlsa sokszor erltetett s klssges. J nhny technikai hiba is zavarja a ltvnyt, amely sokszor egybknt is szegnyes; pldul a befejez kpsorban.”

A folytats sem bizonyult zavartalannak. Az Erdei sportverseny, a Balkz Tbis, a Kutyaktelessg, a Kt bors krcske a tovbbi fontosabb llomsok. 1954-ben ugyan tilosra lltottk a sorompt az animci lmodozi eltt, vigaszknt meghagyva nekik a reklmok ellltsnak rmt s kenyrkeresett. Ez az llapot azonban szerencsre nem tartott sokig. 1956-ban jra megindulhatott a jtkrajzfilmgyrts, 1959-ben pedig nllv vlt a Pannnia Filmstdi animcis rszlege. Eredmnyek ebbl a korbl: Csermk Tibor: A trk s a tehenek (Mricz Zsigmond versikje nyomn), Macskssy Gyula: Telhetetlen mhecske (az els magyar rajzfilm, melynek figuri nem beszlnek), Dargay Attila: Ne hagyd magad, emberke! (ez a rendez „szzbeszde”). 1960–1961-ben mesterhrmas szletett a stdiban. A ceruza s a radr (Macskssy Gyula), a Prbaj (Macskssy Gyula–Vrnai Gyrgy) s A pirospttys labda (Csermk Tibor). Ezek az alkotsok mr nem a „mese, mese, meskete” birodalmba tartoznak, nem is a napi politika szolglatban llnak. sszetett mondanivalt fogalmaznak meg egy korszer forma jtkos jegyeit felhasznlva. A ceruza s a radr-sztori, mely a bks egyms mellett ls ideljt hangslyozza, modern grafikai megoldsai miatt rdemel figyelmet; a sznvilg megvlasztsa rendkvl hatsos; vibrlak a tnusai. A Prbaj a szatra gyilkos szemlletmdjval bvti a palettt, a tragikusan korn eltvozott Csermk pedig lrai etdt ksztett.

Felntt vlik a magyar animci. Filozofikus igny gondolatok bravros megjelentsre kpes. Vilgszerte elfogadott vlnak a Pannnibl szrmaz nhny percesek, klnfle sorozatok, majd – miutn az elrelps felttelei ilyen vonatkozsban is megrnek – az egsz ests animcis jtkfilmek. Kiemelkedik a meznybl Nepp Jzsef a maga fanyar humorval s kifejez karaktereivel (Szenvedly, Gusztv-trtnetek), Kovsznai Gbor Gyrgy festmvszeti ltsmdjval s absztrakcis technikjval (Tkrkpek), Reisenbchler Sndor a npi kultra s a modern effektusok elemeinek hzastsval (A Nap s a Hold elrablsa), Imre Istvn tleteinek bjval (Bbfilm) stb. Rfusz Ferenc nevt is szrnyra kapta a vilghr az 1981-es Oscar-djas alkots, A lgy utn. A mindssze egyperces m klnleges perspektvja j ltsmdot kpvisel az egyre inkbb talakul animci arzenljban.

Minsgi robbanst jelent a Jnos vitz megszletse. Jankovics Marcell nevhez fzdik a heroikus prbattel, mely bizonyos kritikai fenntartsok ellenre kedvez fogadtatsra tall. Petfi-hs nem elszr jelenik meg a hazai mozivsznon, rajzfilmfiguraknt azonban 1973-ban debtl. Ez az els msfl rs produktum.

A hossz animcis jtkfilmek szma immr tbb tucatra rg, s br ezt a sikergazatot sem kerlte el a vlsg, az 1970–1980-as vek eredmnylistja klnsen gazdag. Fjja Sndor tipolgijt kvetve a legjelentsebb eszttikai rtket az gynevezett jt filmek kpviselik (ide tartozik a Jnos vitz mellett a Habfrd, Kovsznai Gyrgy 1979-es extravagns, m szokatlansgban is hatsos mve; a mondavilgot kiforgat, kiss bizarr Fehrlfia (Jankovics Marcell, 1980), a mvesen kirlelt Arany-album, a Dalis idk (Gmes Jzsef, 1982), Nepp Jzsef nyelvltgeten csfondros Hfehrje (1983). Koprodukcis szvetkezsnek ksznhetjk Ren Lapoux–Herndi Tibor kiss nehzkes filmjt, Az id urait (1981). Fontos mozzanat: br a magyarok sajtos „couleur locale”-t teremtettek, hajlamosak a vilg fontos irnyzatainak a befogadsra, illetve adaptlsra.

A populris filmek alcsoportjaiba – vltozatlanul az esztta elrendez elveit felhasznlva – tartoznak a „comics”-kzeli mvek (Dargay Attila: Ludas Matyi, 1976; Szaffi, 1984; Az erd kapitnya, 1987), a Gmes Jzsef meglmodta Vili, a verb 1983-bl; Herndi Tibor Srkny s papucsa 1989-bl. „Ragozs-film ceruzkkal” a Hug, a vzil (szintn klfldi segtsggel jtt ltre, rendezi Bill Beigenbaum s Gmes Jzsef). „Pirruszi bbfilmknt” tartja szmon a krniks Foky Ott kt munkjt (Misi mkus kalandjai, 1982; ljen Szervc!, 1986). Portranimci a hallatlanul npszer Vuk (Dargay Attila, 1981) s a Vzipk-csodapk (Haui Jzsef–Szab Szabolcs–Szombathy Szab Csaba, 1982). Vgl, de nem utolssorban a natrfilm rintse hagyott nyomot a Macskafog kpsorain (Ternovszky Bla, 1986). Termszetesen msfle kategorizls is elkpzelhet, s ugyangy felparcellzhatnnk a sorozatokat, a tvs mesket, referenciarajzokat stb. A vgkvetkeztets akkor sem lenne ms: a magyar animci letkpes ga filmmvszetnknek.

Elz oldal

Forrs: mek.oszk.hu, Wikipdia

Oldal tetejre

 
Men
[Kezdlap]
[Filmek]
[Vendgknyv]
Hrek
  Magyar filmmvszet
 
j magyar filmek

Cycle
2013. februr 21.
Nekem Budapest
2013. mrcius 7.
A nagy fzet
2013. szeptember 19.
Viharsarok
2013 oktber
Isteni mszak
2013. oktber 17.
Liza, a rkatndr
2013 november
Coming out
2013 december
Swing
2014 februr
Megdnteni Hajnal Tmet
2014 februr
Utlet
2014 februr
Argo 2
2014. februr 14.
Parkol
2014 prilis
Zr
2014 mjus
Dlibb
2014 sz
Fehr isten
2014 sz
Mancs
2014 sz
Toldi
2014 tl
Anym s ms futbolondok a csaldbl
-
A szerdai gyerek
-
Hajnali lz
-
Kakukkfik
-
Senki szigete
-
Tegnap
-

 
j film lers



Fej vagy rs
(2005)
Mfaj: vgjtk
Rendez: Lengyel Andor
Idtartam: 90 perc
Tovbb...

 
Be/kijelentkezs

Bejelentkezs

Kijelentkezs

Sg
Sg
(Bejelentkezs)

Sg
Sg
(Szemlyes adatok, kijelentkezs)
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!