Magyar filmmvszet
A magyar film trtnete 1896-ban veszi kezdett. A Lumiere testvrek filmjeit 1896. mjus 10-n vettettk a Royal Szll kvhzban. Sziklai Arnold s Zsigmond 1896 jniusban az Andrssy t 41. szm alatt megnyitottk az els magyar filmsznhzat, az Okonogrfot, ahol francia gpeken Lumiere filmeket vettenek a kznsgnek. Az elegns krnyk laki azonban lenztk az j szrakoztatsi mdit, ezrt a vllalkozs rdeklds hinyban bezrt. A filmvettsek azonban elterjedtek a kvhzakban, s 1911-ben mr 100 filmsznhz mkdtt Budapesten.
A Mozi
A mozi sz elszr Heltai Jen Berntk cm 1907-ben a Vgsznhzban bemutatott darabjban fordult el. A sz hamar meghonosodott, s kiszortotta a hossz mozgfnykpsznhz kifejezst.
Heltai Jen: Mozi
Vszon. Homly. Rikolt hirdetsek.
Muzsika. Hrad. A film pereg.
Lverseny. Autk. Pisze flapperek.
Gengszter. Detektv. A lyoni rsek.
New York-i rvahz, ezer gyerek.
Az angol flotta. Chaplin: blcs csavarg.
Mlyhang, lomszke Greta Garbo.
Hold. Vz ezstje. Hervad berek.
Micky egr. s hvs mese-sznyeg,
Mely ttalan tjn a levegnek
Bagdad fl rpti utast.
Knny. Kacags. Mint happy-end, a Vgzet.
Egy centimter igazi kltszet
s hromezer mter butasg.
Az els magyar felvtelek
Az els magyarorszgi filmfelvtelek 1896-ban a milleneumi nnepsgeken kszltek. Lumierk operatrei a Budavri felvonulst vettk fel. Az els magyar operatr Sziklai Zsigmond volt. Vrosligeti, a Munkcsy killts megnyitjn ksztett felvtelei elvesztek.
Az els magyar film
A Tncz forgatsn
Az els tudatosan rendezett magyar filmalkots A tncz volt, ami az Urnia Tudomnyos Sznhz egyik eladsnak mozgkpes illusztrcijaknt szletett. 1901-ben Pekr Gyula mozgkpeket krt Zsitovszky Bltl, az Urnia vettgpsztl. Az eredetileg fotogrfus Zsitovszky rmmel ltott a feladathoz az Urnia tetteraszn, a kor kitn sznszeivel s az Operahz balernival. A 24 kinematogrammot 1901. prilis 30-n mutattk be.
1900-as vek
A filmbemutats els tz vben 270 lland mozi mkdik, kztk nhny nagy befogad-kpessg mozipalota (pldul a Royal Apollo). Az vtized vgn megszerveztk a filmforgalmazst. Az els klcsnz cg Ungerleider Mr 1908-ban alaptott Projectograph vllalata lett. A klcsnzsbl ntt ki a filmgyrts, a filmkereskedelembl az alkots. Ungerleider Mr Projectograph vllalata 1908-tl folytatott rendszeres filmgyrtst, dokumentumfilmeket s filmhradkat knlva.
A tzes vek elejn az irodalom, a kpzmvszet s a sznhz elitje lelkesen prtolta az j kifejezsi formt. A Nyugat cm folyirat kr tmrl rk a XX. szzadi modern eurpai irodalomhoz val felzrkzst tmogattk, s lelkes moziltogatk lettek. Karinthy Frigyes a tzes vekben Korda Sndor dramaturgja volt.
A filmszakma a film nevelsi, tjkoztatsi, npmvelsi jelentsgt hangslyozzk. Az amerikai filmeket kznsgesnek, laposnak, Asta Nielsen filmjeit frivolnak rzik. Els jtkfilmjeink sem alkalmasak a ktelyek eloszlatsra. Az els mvszi ambcij vllalkozs, a Vgsznhz mellkzemgaknt 1911-ben alaptott Hunnia filmvllalat, a szakmai dilettantizmus s a klfldi filmek hazai konkurenseit nem j szemmel nz forgalmazi maffia ldozata lett.
A magyar filmgyrts kialakulsnak korai szakaszban felvirgzik egy hibrid mfaj: a kinemaszkeccs, melyben a vettst szaktottk flbe, s a film szerepli eleven valsgukban lptek a kznsg el. A film s sznhz kombincijbl szletett mfaj tbb jelents alkott megihletett. Molnr Ferenc kt szkeccset is rt: Gazdag ember kabtja, Aranys. A mfaj legjelesebb mveljt, Karinthy Frigyest a Sznhzi let cm lapban trfsan "magyar Szkeccspir"-nek nevezik.
Ungerleider Mr szakmai folyiratot is alaptott, az 1908-tl megjelent Mozgfnykp Hradt, melyben a kor jelents ri, sznhzi rendezi, tudsai rtak a filmrl. A 18 ves Korda Sndor, az els magyar filmkritikus, ttr filmelmleti cikkek sort publiklta. A mozgs s vizualits jelentsgt hangslyozta. A film alkotjnak a rendezt tekintette. Kertsz Mihly a Mozgfnykp Hrad hasbjain szmol be a nagy presztzs dn filmgyrtsrl. Ksbbi cikkeiben sajt filmrendezsi tapasztalatai kaptak nyilvnossgot, kiemelte a filmrendezs profizmust: "kifejezetten szakszersget s hosszas gyakorlatot ignyel." Korda s Kertsz Mihly viszonya a Mozgfnykp Hradhoz arra emlkeztet, ahogy Truffaut vagy Godard nagy rendezv ntte ki magt a Cahiers du Cinma krbl. A Mozgfnykp Hrad hasbjain publikl rknak, eszttknak, olyan sejtseik voltak a film mvszi lehetsgeirl, melyeket a kibontakoz magyar filmipar a kvetkez vekben nem vltott be.
A rendszeres filmgyrts – fleg a Projectograph jvoltbl – a 1910-es vekben kezddtt. Az els mtermet 1912 februrjban nyitottk meg a Pannnia s a Sziget utca sarkn (akkor mg a perifrin). A Hunnia stdija – nem azonos a ksbbi Hunnia filmgyrral – nem sokig maradt meg, mert nem rendelkezett infrastruktrval, s bohzatait csupn minimlis figyelemre mltattk a szervezd szakmban. Egybknt Faludi Mikls, a Vgsznhz akkori vezetje igazgatta a cget, s j erk lptek sorompba a szrakoztats rdekben. Az els magyar filmekben szerepelt sznjtszsunk szmos nagysga, Mrkus Emlia, Varsnyi Irn, Hegyi Aranka, Fedk Sri, Hegeds Gyula s sokan msok. Ez a hagyomny azta is eleven. Kis orszg lvn, nlunk nincsenek mozisznszek, akiknek semmi kzk a sznhzhoz.
A visszhang mostoha volt, m mgsem teljesedett be Jkai Mr kiss elhamarkodott jslata, amely gyors hallt jvendlt a kinematogrfinak: „A nizzai kvhzban s azutn Gnuban, ahol mg egyszer lttam ket, az emberek gy tdultak hozz, mintha bcs, vagy vsr volna. Ha az emberek meguntk, gyis oda fog kerlni. A vsrra. A cirkusz- s trapzmvszek kz.”
ppensggel a dolog fordtottja kvetkezett be. A kibontakozs esztendeiben mr szinte senki sem beszl a mozi dicstelen vgrl. 1912-ben 4, 1913-ban 10, 1917-ben 75 m tanskodik a mind erteljesebb fejldsrl. 1915 s 1918 kztt mr hat j mteremben pezseg az let, s nemcsak a fvrosban. Janovics Jen kolozsvri film-fellegvra ignyes mvszi kezdemnyezsek otthona: innen indult tbb rendez, r, sznsz karrierje. Voltakppen a rendszeres, mvszi-irodalmi igny magyar filmgyrts megteremtje. Szintn sznidirektor volt, mint Faludi, m az szerelme s kitartsa hatkonyabbnak bizonyult. Fleg a nemzeti klasszikusok rksgbl mertett (Bnk bn, A nagymama, Srga liliom stb.) A legkivlbb sznmvszeket krte fel a fszerepek megszemlyestsre. Jtszott nla Jszai Mari, Blaha Lujza s msok. Korda Sndor, a hrlaprbl rendezv avanzslt tehetsg is itt inaskodott, hogy nem sokkal ksbb viharos gyorsasggal professzorr rjen, s tvozst kveten megteremtse az angol filmgyrtst.
A Star mtermeiben (alapts: 1917. februr 23.), a Corvinban (1917. oktber 16-n nyitotta meg kapuit) s a tbbi lomgyrban (Phnix, Astra, Hungria, Gloria, Lux, Semper stb.) sokan srgtek-forogtak. Az egyre magabiztosabb Korda s az vek mltn szintn klfldn rvnyesl Kertsz Mihly mellett ms rendezk is bontogattk szrnyaikat. Fleg a magyar irodalmi tltetsek kedveltek (Szent Pter esernyje, A glyakalifa, A 111-es, Jnos vitz, A nap lovagja stb.), de nhnyan klfldi anyagbl is mertettek: Bn s bnhds, jjeli menedkhely, Karenina Anna, Dorian Gray arckpe). A legtbb magyar nmafilm megsemmislt. Rnk maradt Az aranyember, Korda Sndor rendezsben. A m – Magyar Rza szerint is – killja az sszehasonlts prbjt ms, ekkortjt forgatott klfldi alkotsokkal: „A film minden kpsorbl nll jelentstartalom rad, a vgstechnika rtelmez s folytonossgot tkrz, a jelenetek a belltsok vltakozsval olyan montzsokk plnek, melyek mai filmmveltsgnkkel is rtkelhetk. A szereplk valsgos hangosfilm-jeleneteket jtszanak el, annak tudatban {III-328.} azonban, hogy a film majd nmn kerl a nzk el. S mgis, klnsen Makay Margit jtkban nyoma sincs a tlzott mimiknak…”
A Tancskztrsasg idejn emelkedett a film trsadalmi presztzse. Klnlegessg, hogy nlunk hamarabb llamostottk a filmgyrtst, mint a Szovjetuniban (1919. prilis 12.–1919. augusztus 27.). Akik helyzetbe kerltek – fantasztikus terveket szttek, megvltoztattk a szervezeti kereteket, az irnytst, a forgalmazst, j alapokra helyeztk a kpzst, s szinte mindenkit sorompba lltottak. Korda s Kertsz ekkor „kompromittlta” magt kzleti aktivitsval: emigrcijuknak ez az egyik kivlt oka. A megvalsult mvek szma sem csekly. 133 nap alatt 31 film forgatsa fejezdtt be. A fennmaradt hradk – a belgyminisztrium megfelel szervei a felvtelek alapjn indtottak bntet eljrst egyes szemlyek ellen – a trtnelmi emlkezet l dokumentumai. Megrktik mindazokat az esemnyeket, melyek a Tancskztrsasg politikai, trsadalmi, kulturlis, sport- stb. letnek meghatroz mozzanatai voltak. rtkk felbecslhetetlen.
Az elkszlt produktumok – kevs kivtellel – mr csupn lersokbl, kommentrokbl, tartalmi kivonatokbl rekonstrulhatk. Tlnyomrszt irodalmi kpesknyvek, erklcsdrmk, kommersz vgjtkok grdltek le a futszalagrl. J s rossz megoldsok, friss tletek s kopott kzhelyek vltakoztak bennk – ltalban az uralkod ideolgia erltetett szajkzsa nlkl. A Magyar Filmintzet llomnyban megtallhat Tegnap (Orbn Dezs s Lzr Lajos munkja) nmagban nem reprezentlja maradktalanul az idszak trekvseit, de bizonyos tendencik nyomait minden belemagyarzs nlkl kikvetkeztethetjk belle. A cselekmny, a szemlletmd, a megjelents eszkztra, a sznszi jtk sok mindenrl rulkodik. A Proletrakadmia vllalkozsa trsadalmi drmba oltott szerelmi konfliktust dolgoz fel. Egy ktkezi munks (aki fnknl lakik albrletben elg sanyar krlmnyek kztt) beleszeret kapitalista gyrigazgatja felesgbe, mikzben a nyilvnoshzban kujtorg frj mindent elkvet asszonya kiakolbltsra. A viszony – mrmint a munks s a n kapcsolata – kituddik, mire a frfi beleveti magt a mozgalomba. Forradalmi elkpzelsei elvetlnek, m arra mg van ereje, hogy meglje a gyrost s klfldre szkjn. A mese naiv, st illogikus. A Tegnap mgsem jelentktelen kacatru, hiszen a cselekmnytl fggetlenl meglep rendezi ernyeket is felvonultat. Nemeskrty Istvn hvta fel a figyelmet arra, hogy a gyri kpsorok – ritkasg ez akkoriban a vilg filmgyrtsban – elevenek s lktetek, hatsosak az ellenttes montzsok a munkstntets jeleneteiben a katonk s az ellenllk vltogatott bemutatsval. A kamera funkcionlis mozgsa szintn dicsretet rdemel.
Az orszgcsonkts s a politikai vltozsok miatt a magyar film elsorvadt. Jelentkeny erk tvoztak klfldre. Ideges lgkrben folyik azok elszmoltatsa, akik a Tancskztrsasg hnapjaiban elkteleztk magukat s maradtak. A proletrdiktatra bukstl 1922 janurjig kzel szz film kszl el, de alig akad emltsre mlt kzttk. Ilyen a Megbvltek Gl Gyula sznsz rendezsben. Egyre jobban fogy a leveg a stdikban. Szinte csak „alibibl” tevkenykednek. Terjed az inflci, s sszeomlik a gazdasgi httr. A gyrtott filmek szma 1925-ben 2, 1926-ban s 1927-ben 3–3, 1928-ban 1(!). A csd pontot tett a dicssgben s eredmnyekben nem ppen gazdag korszak vgre.
A hangosfilm els msfl vtizede
A mozi hamar meghonosodott nlunk. A hangosfilm megjelensre s elterjedsre sem kellett sokig vrni a vilgpremier utn. A statisztikai adatok szerint 1930-ban a fvrosban 136 filmsznhzban adtak „talkiet”, azaz beszl produktumot, vidken pedig 496 ilyen intzmny mkdtt. A msor tbbsge amerikai illetsg film. Elg jelents a nmet jelenlt, de ms eurpai stdikban forgatott mveket is viszonylag szp szmban megjelentetnek. Mivel a magyar nmafilm a 1920-as vek vgn romokban hever, jformn a semmibl kell megteremteni a hangosfilmgyrtst.
A Gyarmat utcai Hunniban (az egykori Corvinban) biztostottk azokat a feltteleket, melyek elengedhetetlenek a folyamatos filmksztshez – mghozz a legkivlbb mszaki-technikai sznvonalon. Klfldi megrendelket is vrtak, ez az elkpzels azonban nem nagyon vlt be. gy itthoni erk toborzsra s a hazai gyrts intzmnyestett vdelmre volt szksg. Lohr Ferenc hangmrnktl tudjuk, hogy hosszas elkszletek s tanulmnyutak utn kezdtk meg a munkt. A klfldi filmek forgalmazsbl befoly bevtel egy rszt visszaforgattk a magyar vllalkozsok tmogatsra. Ez a tke kpezte az alapjt a rendszeres filmtermelsnek. Ugyancsak akadtak tovbbi cgek, gyrtk, bankok, a kormnyzat politikjt kpvisel Filmipari Alap pedig cenzrzott s veznyelt, ugyanis a befolyt sszeg fltt szabadon rendelkezett.
Ilyen krlmnyek kztt szletett meg a magyar hangosfilm, melyet a kznsg szeretettel vrt annak ellenre, hogy az els ksrlet, az Amerikban jtszd kalandos trtnet, A kk blvny (Lzr Lajos, 1931) megbukott. A fordulatok ellenre a cselekmnybonyolts elgg fantzitlan, s rezni a m szmos jelenetn a szerzk tapasztalatlansgt s bizonytalansgt. A vgjtk – noha mr nekelnek benne – mg dadog. Ezzel szemben a msodik opusz – diadal. Frenetikus sikert arat a Hyppolit, a lakj, Szkely Istvn ugyancsak 1931-bl val komdija, melyet a ksbbi vtizedek folyamn szmtalanszor feljtottak; mindig telt hzakat vonzott. A hats titkt viszonylag knny megmagyarzni. Magyar az atmoszfra, magyarok a karakterek, magyarok a helysznek, magyar a szveg. Az „rhatnm polgr” konfliktust Zgon Istvn darabjnak alaphelyzete szellemes irnival bontja ki. A Hyppolit, a lakj termszetes humorval, mesterkletlen letszersgvel, helyi sznezetnek eredetisgvel fegyverezte le a nzt.
Kabos Gyula Schneider Mtysa – noha knnyed a mfaj s oldott a humor – valsgos tanulmny. Egy tpus karikatrja. A tragikus sors komdis (hazjtl tvol, a tengeren tl halt meg, miutn el kellett hagynia Magyarorszgot az 1930-as vek vgn, szinte pldtlan sikersorozat utn) sokig intzmnyknt tndklt a mozi itthoni gboltjn. Szemlyisge ellenllhatatlan varzsval uralta a vsznat. Banlis szitucikbl is dert fakasztott, de nem emiatt vlt halhatatlann, hanem azrt, mert valsggal szobrot lltott a kispolgrnak, akit otthon s a hivatalban egyarnt httrbe szortottak. Ez a hs nem vetette meg az let apr rmeit, nha kibjt a brbl, mg a lzads gondolata is megfordult a fejben – br tbbnyire htrt grnyedt a fnke eltt, s ritkn lehetett v az utols sz. Kabos igazi titka termszetessgben rejlett. A viselkeds fonksgait jelentette meg. Bjjal s temperamentummal nagytotta fel az alzatot, a tehetetlensget, a flelmet, a kivagyisgot. Tudott flnyes s magabiztos lenni. Igyekezett rizni az emberi mltsgot. Megvalstotta Karinthy Frigyes kvetelmnyt: nem ismert trft a humorban. A Hyppolit-modellt sokan kvettk.
A szabvny mese-mosoly-humor mintadarabja a Meseaut (Gal Bla, 1934). Ez az a film, melyrl Nemeskrty Istvn egsz korszakot nevezett el, st szemlletet jellt meg. A Hamupipke-tma sokadik feldolgozsa, a szegny lny s a gazdag frfi rvbe r szerelmnek desks-giccses sztorija azrt elviselhet, mert a valszntlen fordulatokat hangulatos prbeszdek kapcsoljk ssze. Az emberi viszonylatok helyenknt ellenllhatatlanul mulatsgosak, s a vgjtk ksztje a karrier-akadlyversenyt knnyed humorral fszerezi. Kabos Gyula trfi s szfacsarsai „lnek”, s flnkbe kszik a slger a mesk kocsijrl (a dal a filmmel egytt elpusztthatatlan). Persze a Meseaut azt a vgylmot npszersti, hogy a boldogsg szvs kitartssal megtervezhet, hogy az let csupa napsugr, a feszltsgek feloldhatk. A Meseaut szellemisge sokig uralta a magyar filmet a 1930-as, a 1940-es, st – tigaztott hangslyokkal – az 1950-es vekben is. Nemeskrty kimutatsa szerint 1934 s 1939 kztt 75 Meseaut-tmj vgjtk kszlt a magyar filmgyrakban (Budai cukrszda, Gal Bla, 1935; Nszt fl ron, Szkely Istvn, 1936; Maga lesz a frjem, Gal Bla, 1937; Hetenknt egyszer lthatom, Szlatinay Sndor, 1937 stb.). A produktumok – mg ha parnyi eredetisg fel is fedezhet bennk – gy hasonltanak egymsra, mint kt tojs. A szerepjtszk nyugodtan tstlhatnnak egyik dszletbl a msikba. A helyzetek gpiesen ismtldtek s olddtak meg. A flrertsek mechanizmusa vlt az elbeszls motorjv. A szerelmi varicik: egy fi – egy lny, egy fi – kt lny, kt fi – egy lny. Elnyhetetlen sablon a gazdagok s a szegnyek egymsra tallsa, a vezrigazgat r s a gprkisasszony romnca.
A Hyppolit s a Meseaut receptje az egyik t. A msik – kevesen lptek r – rgsebb, mivel a trsadalmi konfliktusokat brzol mvszek nem tiszta gboltot mutattak, hanem viharokat. Nem elandaltani hajtottk a szemllt, sokkal inkbb nyugtalantani. A hangosfilm els msfl vtizednek kommersz-tengerbl kiemelkedik nhny sziget. Ez a vonulat nem vlhatott meghatrozv, mgis elismers illeti az rral szemben szkat: k hagytak igazi rtkeket s vllalhat tradcikat a majdan nagykorv vl hetedik mvszet kpviselire. Az ignyesebb sznszi trekvseket az Amerikbl hazaltogat Fejs Pl kpviselte. A Tavaszi zpor npi legenda motvumaira pl. Egy elcsbtott lny felneveli a gyermekt, majd – mr odafentrl, a mennyorszgbl – megakadlyozza a szgyen megismtldst. Est csinl, amivel elhessegeti az udvarlt. A mese egyszer, az idill rzsaszneit viszont erteljes kritikai mondanival ellenpontozza. A npi hagyomnyok s szoksok rajza hiteles, kifejezek a belltsok, megkap a sznszi jtk. A fszerepet a francia sztr, Annabella kelti letre pztalan megjelent ervel (alig van szvege: a drma fleg a kpek nyelvn beszl).
Minden ellentmondsossga ellenre jelents filmmvszeti tett a Fldinduls, Kodolnyi Jnos nagy vitkat kivlt szndarabjnak filmvltozata (Cserpy Arzn, 1939). A drma marknsan npszersti a npiesek ideolgiai trekvseit. A nemzeti tragdia vzijt festi meg: a npszaporulat cskkensnek vgzetes veszlyre figyelmeztet. Cserpy Arzn ltomsos realizmussal trja elnk a falusi htkznapokat (zrjelben emltjk meg: a szntr – a vidk – ekkor s ksbb is hangslyos helyszn: meghatrozott morl, tarts, felfogs megtestestje). A hitvallst a fcm alatt elhangz szveg foglalja ssze: „Harcoljatok; ljetek; szeressetek; a tbbit bzztok a Jistenre.” Mindazonltal a Fldinduls a problmk igazi gykereit nem trja fel, inkbb elleplezi. Zavarak a misztikus felhangok is, nhny megrendt kompozci azonban feledteti a tzisszersget. Pger Antal mint Bbk Samu a sznszi tlnyegls csodjval szolgl.
Szts Istvn 1942-ben forgatott Emberek a havasonja az egyetemes filmmvszet vilgszerte becslt darabja. Szerepe volt az olasz neorealizmus zszlbontsban. Azta sem nagyon fordult el, hogy fontos iskola kibontakozshoz teremt inspircikkal jrultunk volna hozz. j idszmts kezdett jelenti a magyar film trtnetben. Az Emberek a havason tmja – Nyr Jzsef novellja alapjn – a trsadalmi egyenltlensg, a kiszolgltatottsg, a megalzottak s megszomortottak vilga. Szts Istvn klti magassgokba emeli az elbeszlst. Megejt kzvetlensggel s szinte rokonszenvvel viszi vszonra a havasok hseit, s eszmnyeket is ebben a puritn szfrban tall – ilyen az nfelldozs, a tisztessg, a becslet, a szolidarits. A romantikus szemllet s a keser antikapitalizmus sajtos jelkpekbe gyazott. Grbe Jnos, Szellay Alice s Bihari Jzsef sznszi teljestmnye nagymrtkben jrul hozz a film magas hfokhoz. A rendez a vizualits nyelvn fogalmazta meg azt, amit plyatrsai szavakkal sem voltak kpesek letre kelteni.
Rszernyeket, j megfigyelseket, dicsretes rendezi vagy ms megoldsokat termszetesen ms filmekben is tallhatunk. Bnky Viktor a Bors Istvnban (1938), s a Dr. Kovcs Istvnban (1941), Cserpy Lszl A harmincadikban (1942) szocilis feszltsgeket rzkeltetett, de a brlat lt az olcs megoldsok tomptjk.
A polgri vilg gynevezett fehrtelefonos filmek tucatjaiban elevenedett meg. A mfaji skln a slytalan vgjtktl a komor melodrmig szmos vltozat megtallhat. A filmcsinl mesterek az letvitelt, a szoksokat s hbortokat ltalban elnz jindulattal, szolid kzvetlensggel brzoljk. A konfliktus rendszerint a karrier, a vagyonszerzs, a hzassg krl bonyoldik. A hangszerels visszafogott. A boldog befejezs majdnem mindig ktelez. ber cenzorok vigyztak az erklcsisgre. A j s a rossz, az igaz s a hazug, a becslet s a tisztessgtelensg kategriit soha nem lehetett sszecserlni. A trsadalmi konvencikon s magasztos idelokon nem volt szabad gnyoldni, ami azzal jrt, hogy egyes tanmesk tlsgosan hangslyosan mutatjk fel az „gy kell(ene) lni” pldzatt.
A magyar film s a magyar irodalom szvetsge tovbb mlyl. 1931 s 1938 kztt 132 filmbl 88-nak van irodalmi elzmnye, s ez elkpeszt arny. Ms krds, hogy a tallkozsok gyakran kibrndtak: a film nem mindig hagyja magt szeretni.
Legszenvedlyesebben Zilahy Lajos vetette magt a film karjaiba: maga is felcsapott rendeznek, filmvllalatot alaptott, lapjban, A hdban neves plyatrsait krte fel kritikai jegyzetek rsra. A legnagyobb visszhangot kivlt Zilahy-m a Hallos tavasz volt 1939-ben (Kalmr Lszl ksztette). A lzas love storyban mersz a szerelem megjelentse. Tbb frumon tiltakoztak is az erklcsrombols miatt. Impresszionisztikus az brzols nyelve, s Kardy Katalin j nidelt testest meg. Az erotika mai szemmel nzve mr rzsaszn. Buja rzkisg sem nagyon tapad a szmokhoz, melyeket Kardy Katalin elbg mly hangjn, viszont a n mr nem trkeny porcelnbaba, s nem is tapasztalatlan fruska, hanem a Lola-Lolk mlt utdja, aki a frfiakat krhozatba tasztja.
Sok kivl filmksztt adtunk a vilgnak. Smolka Jnos knyvben, a Mesegp a valsgban cm pletykatrban kln fggelk sorolja fel az elszrmazottakat, akikre bszkk lehetnk. Nem keltettk rossz hrnket azok a magyar motvumok, melyek felbukkantak a vilg filmgyrtsban (Borzage, Lubitsch, Vittorio de Sica, Forst stb. munkiban). Nhnyan – immr egzisztencia birtokban – elltogattak Budapestre, hogy vendgek lehessenek a sajt hazjukban. Gertler Viktor nyugati tapasztalatait gyesen kamatoztatta (vezrszerephez csak 1945 utn jutott), Vajda Lszl rohamtempban dolgozott, Radvnyi Gza ideiglenesen itthon tartzkod vilgpolgrknt „szlt hozz” a kz- s magnlet krdseihez – finom pszicholgiai ignyessggel, mves dialgusokkal, a kp s hang minden effektust felhasznlva (Egy asszony visszanz, Eurpa nem vlaszol, mindkett 1941-ben). Megkezddtt egy szocilis mondanivalj filmkszts (Farkas Zoltn: A hegyek lnya, 1942; Hamza D. kos: A lp virga, 1942; Jenei Imre: s a vakok ltnak, 1943; Cserpy Lszl: Aranypva, 1943; Cserpy Lszl: Az els, 1944 stb.).
Megismerhet-e a magyar valsg lnyege, a trsadalmi mozgsok irnya ebbl a szmra tekintlyes, minsgt tekintve azonban szerny mozi-szttesbl? Anlkl, hogy az ignyes ksrleteket lebecslnnk, s tagadnnk bizonyos adalkok hasznossgt, egszben vve nemmel kell vlaszolnunk a krdsre. Szts Istvnnak minden bizonnyal igaza volt, amikor hres tanulmnyban hinyolta a nemzeti karaktert s a lnyeglts felelssgt: „A magyar filmet – a kznsg zlshez val lland alkalmazkods –, zleti szempontok, szk ltkr cenzrk, a nv feladsnak rk krforgsra ksztettk. S ezek a krk nem a sas felfel tr, a mvszet ell jr plyjhoz hasonltanak, hanem az rvny lefel hz gyrihez. Ms nemzetek filmmvszete tlzsaiban s hibiban is egyezik karakterkkel, zlsket nem hgtja. Az amerikai film tempjval, villog fogsor, egszsges naiv gyerekeivel, pnz utni rohansval megfelel az ottani kzzlsnek. Ugyanezt mondhatjuk a szles gesztus, festi pompj olasz filmekre, a finom sszefggseket analizl francira, a mly problematikj, kommunista oroszra. A magyar film, magyarsgunk sdi, divatjamlt kellktrt: a dzsentrit s huszrtisztet, hs Terkkat s Cinka Pannkat, cignyzene szentimentlis szirupjba mrtogatva, iskolk falikpeirl megunt poros trtnelmi arckpcsarnokot, grgtzes lkpek stlusban, egy nemzetkzi metropolist imitl Budapest kong szalonjait, amerikai revk ktkrajcros brhangulatt, egy karaktertl tvol ll tipikus pesti kabarhumort s a film lnyegvel ellenkez szvicc zuhatagot –, valamint npi problmink kintt ruhit s elavult divatjt csempszte vissza abba a korba, melyben nemzeti ltnk nagyobb viharai kavarogtak krlttnk.”
1945 utni utak s tvutak
A trsadalmi helyzet megvltozsa, az j politikai eszmnyek terjedse bizonyra felszabadthatta volna a magyar filmet 1945 utn. Elvgre most mr semmi sem indokolta, hogy tovbb suhanjon a Meseaut „sznezst erdk sorn”, s a meghaladott szemllet diadalmasan konzervldjk. Minden elzetes vrakozs ellenre elmaradt a sokak ltal vrt fordulat. Ennek egyik oka, hogy a filmek kszti ugyanazok, akik 1945 eltt is dirigltak a felvevgp mgtt, esetleg nmi knyszerpihent kveten, de mr tl a tanulveken, az els sikereken s buksokon. Nem vedlettk le ideljaikat, s szerettk volna folytatni ott, ahol abbahagytk vagy abbahagyattk velk. A kznsg sem cserldtt ki, a nzket nem lehet levltani – mondja Bertolt Brecht –, a moziba jr publikum tlnyom tbbsgt az a polgri rteg kpezte, mely a rgi idk slgerein nevelkedett. Vgl, de nem utolssorban a gyrts mechanizmusa sem alakult t. A rgi vezetk eltntek ugyan a kzletbl – Bingert Jnos, a Hunnia vezre klfldre tvozott, tbbeket trvny el lltottak –, de akik a helykre plyztak, nem lltak el msfajta koncepcival. Klnben is vrni kellett a folyamatos gyrts megindulsval. A romokban hever orszg vezeti nem tmogathattk elkel nagyvonalsggal a kultrt: ms, lnyegesebb teendk vrtak megoldsra. Aztn – ha lassan is – friss leveg radt a sokig nptelen filmgyr termeibe. Kt npszer rendez, Hamza D. kos s Gertler Viktor kapott megbzatst irnytknt, megjelentek a gyrtk s A tantn (Keleti Mrton), illetve az Aranyra (Rthonyi kos) forgatsval j fejezet kezddik filmgyrtsunk histrijban. 1945-ben vagyunk.
Sajnos, ezek a filmek jobbra a rgi stlust s zlst kpviselik. A Szabad Np kritikusa – tl szigoran – elgtelent adott rjuk: „Az a kt egsz estt betlt magyar film, amely a felszabaduls ta kszlt, A tantn s az Aranyra, sem elgondolsnl, sem megformlsnl, sem kivitelnl fogva nem kpviselheti az j Magyarorszgot a mvszet e fontos terletn. Azoknak, akik A tantn filmvltozatt forgattk, tudniok kellett volna, hogy egy negyven esztends letkp ttova s tlhaladott trsadalomszemlletvel nem nylhatnak ma a magyar demokratikus talakuls legidszerbb, s mr meg is oldott krdshez, a nagybirtok s a paraszti fldhsg problmjhoz. A msik demokratikus magyar film, az Aranyra ugyanebben a szervi krban szenved: a mlt kellemetlen rksgt hordja magban, nem mond igazat, kiemelt bbukat s nem embereket mozgat, a kvhzi trzsasztal megbocst tvlatbl nzi Horthy-Magyarorszg letnek ezt a frtelmes idszakt, amelyet j magyar filmnek nem szabad simogat kzzel rintenie.” (1946. mrcius 24. A szenvedlyes hang brlat szerzje Vozri Dezs.)
A tovbbi prblkozsok sem sokkal szerencssebbek. A koalcis idszakban, amikor a vezet prtok viaskodtak egymssal mg ebben a kzegben is (a filmvllalatokat s a mozikat sztosztottk egyms kztt), kirleletlen forgatknyvek kerltek mterembe, s a lehetsget kap mvszek ppen azzal maradtak adsak, amit mindenki vrt volna tlk: a kor izgalmas dilemminak feldolgozsval, a mersz ksrletezssel, a nyelv megjtsval. Tovbb s mindenekeltt a megszenvedett j igazsgokkal.
Kt kivtel azrt akadt. Szts Istvn nek a bzamezkrl cm Mra Ferenc-filmje (1947) megrendten szp, br filozfiailag vitathat alkots a hbor rtelmetlensgrl, de nem engedtk kznsg el: a tank szerint Rkosi gyllettel akadlyozta meg forgalmazst. A mikrorealista lersok s megfigyelsek kivlak a mben, megint remekelnek az Emberek a havasonban megismert szerepjtszk. A forgatknyv megrst a hazatrt Balzs Bla segtette tancsaival (egybknt sem rzskon lpkedett, holott vilgszerte elismert tekintlynek szmtott – s mr csak kevs id adatik szmra, hogy harcoljon irigyeivel s rivlisaival). Radvnyi Gza jajkiltsa az elveszett nemzedk tagjairl, a kalld gyermekekrl (Valahol Eurpban, 1947) nagy visszhangot vltott ki mindentt, ahol bemutattk, s elg sokig „a magyar filmet” jelentette. A film elksztst kveten eltvoz Radvnyi klasszikus darabjban legjobb ernyeit csillogtatta meg. Hatsosan mesl, hs-vr karaktereket teremt, korrajza sokszn, megragadak a szimblumai, s rt a feszltsg fokozshoz. Mindssze a pacifista kicsengs zavar, s az rzelmessg adagolsa lehetne mrtktartbb (Kuksi halla), m a Valahol Eurpban ezzel egytt kordokumentum s maradand hagyomny: humanista ptosza szinte. A gyerekek beilleszkedsnek folyamatt letteli kpsorok jelentik meg, az eszmei tanulsgok is tisztessges szerzi szndkot tkrznek. Ksbb majd nagyon sokan mertenek a mbl a hatrokon innen s tl.
A filmgyrts msodik llamostsa (1948. mrcius 21.) mint dtum – hatrk. A fordulat htterben az a felismers llott, hogy olyan kicsi orszgban mint a mink, rendszeres filmgyrts csak kzponti llami irnytssal, jelents tmogatssal lehetsges. Az els fejezet lelkest. Bn Frigyes Dallos Sndor forgatknyve nyomn vitte vszonra Szab Pl Lakodalom, keresztel, blcs cm trilgijt. A tma: a falusi let a mltban. Annak ellenre, hogy Bn ennek a vilgnak nem volt igazn rtje s ismerje, mvszi magassgokba sikerlt emelkednie. Bir Yvette els nagyobb llegzet tanulmnyt a Talpalatnyi fldnek szentelte. Ebbl idznk: „A forma nem cifrzza a mondanivalt, nem dszti fel sujtsokkal, mint a rgi magyar filmekben, hanem szigoran s fegyelmezetten szolglja. De mert helyes szemllete segtsgvel kpes volt a legdntbb magyar trsadalmi konfliktusok egyiknek kifejezsre, mgsem elgedett meg ezzel a gondolati-ideolgiai tartalommal, hanem a valsgos letszersg ezernyi kis mozzanatval lelte krl a maga mondanivaljt. S ez a legszlesebb s legmlyebb rtelemben vett hitelessg a Talpalatnyi fld maradandsgnak legfontosabb alapja. Ha ma tanulni akarunk belle, tovbblpni a megkezdett ton, ezen a nyomon kell elindulnunk.” A kzremkdk alzattal szolgltk a Magyar Film Dramaturgiai Munkakzssgnek (a fcmen ez a kollektva szerepel rknt) elkpzelseit. Makay rpd felvtelei tragikumot s lrt egyarnt kifejeznek. Veres Sndor zenei futamai rzelemgazdagok, az j sznszi grda friss tehetsgei, Szirtes dm s a tbbiek remekelnek. Ez a kor a npi tehetsgek felbukkansnak idszaka. Ekkor jelentkezik Horvth Teri s Sos Imre is.
Mg a folytats sem elkeserten rossz. A mlttal val leszmols jegyben fogant filmek kztt egyik-msik karakterisztikusan rdekes, lehet nevetni levitzlett figurkon s szertartsokon (Keleti Mrton: Mgns Miska, 1948; Gertler Viktor: Dszmagyar, 1949; Ndasdy Klmn–Randy Lszl: Ludas Matyi, 1949; Bn Frigyes: ri muri, 1949 stb.). De aztn gyorsan leereszkedik a vasfggny, s j normk terjednek el. Szovjet minta szerint szervezik t a gyrtst, s azzal a naiv hittel cskkentik az elksztend mvek szmt, hogy a lehet legklnbzbb szempontok rvnyestse szavatolni fogja remekek ltrejttt. A film a politika szolgllnyv degradldik. Ez az a kor, amikor Grigorij Kozincev, a kitn orosz rendez kifejezsvel lve „a rendezket is rendeztk”. A legmagasabb politikai vezetk maguk is „meztak”. A forgatknyveket fetisizltk. A napi politikai szljrsnak megfelel tzisek megneklse fontosabbnak bizonyult mg a hitelessgnl is. Kovcs Ferenc, a fiatalon elhunyt esztta a sematizmus meghatroz jegyeit az albbiakban hatrozta meg:
„1. A politikai mondanivalnak direkt ton, elsdlegesen az rtelemre hat, didaktikus mdon trtn szjbargsa.
2. Ennek rdekben a valsg egyes jeleneteinek az sszefggsekbl val metafizikus kiragadsa az illet jelensg valsgban elfoglalt helynek, arnyainak az eltorztsval, lnyegben magnak a valsghsgnek a rovsra.
3. Az elsdlegesen intellektulis jelleg miatt a mvek igen kis rzelmi hfoka.
4. Az alacsony rzelmi hfokbl kvetkezik az alkotsok mvszi kifejezsi formjnak alacsony sznvonala.
5. Az embercentrikussg httrbe szorulsa.”
E torz eszttika jegyben kerltek vszonra olyan „hurr-optimista” mvek, mint A vros alatt (Hersk Jnos, 1953) a metrpts nehzsgeirl s heroizmusrl, az tkzet bkben (Gertler Viktor, 1951) a Magyar Nphadsereg „bkeharcrl”. A Fltmadott a tenger (Ndasdy Klmn–Randy Lszl–Ndasy Lszl, 1953) rikt kpesknyve a hazafias nevelst szolglja: utbbihoz Vszevolod Pudovkin, a hozznk ltogat orosz rendez adott nem ppen hasznos tancsokat.
Nagy Imre hatalomra kerlse utn, az enyhl lgkrben szlettek Fbri Zoltn mindmig idtll alkotsai, a Krhinta (1955) s a Hannibl tanr r (1956). Elbbi Sarkadi Imre elbeszlse alapjn kt erklcs sszetkzsrl, a szerelem megtisztt erejrl, a sokszor durva htkznapok pozisrl szl. dt ltvny a sok illusztratv tantrtnet utn a rendezi-operatri fantzia elementris ereje (kp: Hegyi Barnabs), a montzsok lktetse, a kifejez eszkzk expresszivitsa, a sznszi jtk bja (Trcsik Mari bemutatkozsa). A Mra Ferenc-ihlette Hannibl tanr r a hamis nacionalizmust leplezi le Nyl Bla megdicslsnek s agyonkvezsnek sodr lendlet, tbbfle hangulatot szintetizl, flelmetes s sznalmas karaktereket egyarnt felvonultat tragikomdijban, melynek – s ez nveli a film jelentsgt – nlunk szinte egyltaln nincsenek elzmnyei. Klnleges idszersget klcsnztt a Hannibl tanr rnak az 1956-os fldinduls: a premierre akkor kerlt sor, amikor mr rleldtek a forradalmi esemnyek.
Felbredtnk az lombl. Mr-mr magyar iskolrl kezdtek beszlni, ami taln elsietett kvetkeztets volt, m vitathatatlan: nemcsak Fbri Zoltn hasznlta ki a kedvez szelet. Megemltend a termsbl a Liliomfi, Makk Kroly de humor vgjtka (1954), ez a kedves s kellemes Szigligeti Ede-jtk, Mrissy Flix Rokonokja, az avatott Mricz-tltets (1954), a Budapesti tavasz (Mrissy Flix, 1955: nyoma sincs benne a jubileumi filmek jult patetikjnak, s ezrt hitelesen, st megrendten idzi fel a hbors megprbltatsokat s az utols pillanatok rettenett), a Szakadk (Randy Lszl, 1956: egy falusi tant lete s kzdelmei az ntivilgban), A 9-es krterem (Makk Kroly, 1955: rtelmisgi krnyezetben jtszd, neorealista effektusokkal operl drma orvosokrl s betegekrl, beilleszkedkrl s karrieristkrl), a Bakaruhban (Fehr Imre, 1957: szomor romnc egy ri katona s egy cseldlny szerelmrl Hunyady Sndor rsai alapjn), Vrkonyi Zoltn Simon Menyhrt szletse (1954) s Keser igazsg (1956) cm kt drmja (melyek j szemllettel brzoljk „a legfbb rtk: az ember” kzdelmeit).
Aztn jttek a tankok s megtrt a lendlet. A konszolidcinak beczett kemny diktatra mr nem kedvezett a rendezi eufrinak. Hozadka gy is lett a nhny esztends fellendlsnek. A magyar film a trsadalmi rdeklds homlokterbe kerlt. Ekkoriban risi ltogatottsgnak rvendtek a bemutatott jdonsgok (nem ritka a tbbmillis nzszm). Vitk dltak mvek s rtelmezsek krl, vezrcikkekben s kabarkban egyarnt kedvelt vesszparipa a hazai mozi. Taln kiss ers kifejezs – noha mindenfel hasznljk a helyzet jellemzsre – az elszrkls, ugyanis nem fuccsolnak be sorra a legjobb erk, s egyltaln nem riaszt rdektelensg rad a filmekbl, de ht tagadhatatlan nmi megtorpans, a Krhintval fmjelzett vonulat lefkezdse. Ha csupn az eredmnyknt elknyvelhet mveket nzzk (ide sorolhat a Vasvirg, Hersk Jnos, 1958; a Hz a sziklk alatt, Makk Kroly, 1958; az lmatlan vek, Mrissy Flix, 1959; a Kt flid a pokolban, Fbri Zoltn, 1961; a Megszllottak, Makk Kroly, 1961; az Angyalok fldje, Rvsz Gyrgy, 1962; a Kertes hzak utcja, Fejr Tams, 1962; az Olds s kts, Jancs Mikls, 1963: ismtelten szelektv a vlogats), akr nnepelhetnnk is. Nem rossz sorozat ez. Fbri Zoltn tovbb varilja alapgondolatt, az emberi mltsg rzsnek lehetsgt. Makk Kroly rutinos rendezv rik. Mrissy Flixnek s Rvsz Gyrgynek a munkssors szomor-fak szneit sikerlt kikevernie a palettn.
A magyar filmmvszet j hullma
A magyar filmmvszet felemelkedsnek (1963-ban megvltoztattk a gyrtsi struktrt, a MAFILM ltrejttvel ngy stdiban kszthettek filmeket, gy tbben jutottak lehetsghez) hrmas lptk vizsgldst ksznhetnk:
a) nemzeti jellegt: sorskrdsek elemzst, korbban elhallgatott, sznyeg al sprt problmk exponlst, a mlt s a jelen legslyosabb gondjainak tvilgtst;
b) nemzedki jellegt: a rendezk gyakran sajt genercijuk lmnyeit lttatjk hiteles tkrben, visszapillantva a korbbi vtizedek traumira (ritkbban rmeire);
c) szemlyes jellegt: a vallomstevk – bizonyos tttelekkel – nletrajzukat is rjk a kamerval s szemlyisgk jegyeivel ugyancsak felruhzzk hseiket.
A vizsgldsok gyakran egybemosdnak. Kovcs Andrs a Hideg napokban (Cseres Tibor regnye alapjn) a nemzeti lelkiismeretet bresztgeti, ugyanakkor – 1966-ban vagyunk! – az akkori negyvenesek nyomaszt emlkeit villantja fel, s a maga szemlyes vlemnyt is kifejezsre juttatja a trtnetben (br a rendeznek nincs alteregja a filmben). Jancs Mikls nagy volumen politikai-filozfiai krdseket feszeget: a hatalmi manipulcik mozgatrugit trja fel – rgebbi trtnelmi dimenzikban, m friss thallsokat is knlva. Ksa Ferenc a Tzezer napban (1965), Gal Istvn a Sodrsban zenetben (1963), Szab Istvn az Apban (1966) – soha ilyen kirobbanan tehetsges ifj csapata nem volt a magyar filmgyrtsnak! – hasonlkppen megfelelt ennek az ars poeticnak. Fbri Zoltnt kvetve valamennyi nagy magyar rendez fixa idea kifejezsre hasznlja a vsznat. A Krhinta meglmodja az erszak ellen tiltakozik (ebben Randy Lszlval rokon). Jancs Mikls a hatalom struktrit vilgtja t. Szab Istvnt az nllsg, a talpra lls lehetsgei rdeklik – vagyis az, ami az „lmodozsok kora” utn kvetkezik. Mindez a vilg filmmvszetben sincs mskppen. Fellininek, Bergmannak, Fordnak, Wajdnak szintn srig tartak a szerelmei, s tbb-kevsb llandak az rdekldsi tartomnyai.
A mondanival korszersge, a gondolati tartalom gazdagodsa, a kritikai szemllet flersdse nmagban nyilvn nem szavatolhatta a nagykorv vlst. A filmmvszeti megjuls felttele – az elbbiekkel szoros sszefggsben, a mozgkpekk szervezett valsgtl elvlaszthatatlanul – a kifejezsi eszkzk felfrisstse, a vizulis nyelv modernizlsa, a ltvnyvilg tartalmasabb ttele, a dramaturgia hajlkonyabb alaktsa, egyszval az j hullm eredmnyeinek komplex hasznostsa volt. A vltozatok sklja rendkvl szles. A realizmus tovbb l, de osztdik s markns motvumokkal teltdik, majd ksbb elvezet a fikcis dokumentarizmushoz, a magyar film erteljes ghoz. Megersdik a groteszk s a szatra, st, az abszurd is. Sajtos mveket, tmkat, formanyelvi lelemnyeket ksznhetnk az esztticizmusnak. Ez a cmke egynknt – mint Gyertyn Ervin definilja a Mit r a film, ha magyar? cm ktetben – „olyan gyjtfogalom, amely klnbz trekvseket, irnyzatokat, stlusokat fog egybe: ms s ms Fbri, Makk, Jancs, Szab, Gal, Huszrik, Zolnay stb. esztticizmusa, kzs bennk csak az, hogy ilyen vagy olyan formban, de a szpsggel a kor, a trtnelem csnyasgra vlaszolnak. A szpsg az a tilalomfa, amely meglljt parancsol a cenzrnak is, az az ostya, amelyben a hatalom a szmra knos igazsgokat is lenyeli.”
Sokan vlekednek gy, hogy Jancs Mikls Szegnylegnyekje (1965) alfa s omega az j idszmtsban. A mdszer, melyet a rendez kvet, forradalmian j. A rendez, akinek a munkira – kivlt az 1960-as, 1970-es esztendkben – a legtbb reflektorfny hullott, a hagyomnyos realista elbeszlstl elszakadva filmbaletteket ksztett. Hossz belltsokkal, vltozatos mozgsformkkal, visszatr jelkpekkel, nha provokatv anakronizmusokkal s ironikus kikacsintsokkal. Az erszakrl s a terrorrl kevesen szltak olyan szenvedllyel s gyllettel, mint a terjedelmes letmvet pt Jancs. A Csillagosok, katonk (1967), a Csend s kilts (1968), a Fnyes szelek (1968) ms s ms aspektussal gazdagtottk a vizsgldst. A klfldi kalandozsoknak mozgalmas parabolkat ksznhetnk: a Magnbnk, kzerklcsk (1976), a Magyar rapszdia (1978) itthoni viszonyokat tr fel. Az „szikk” mr a jelen id lenyomatai jfajta narrcival s kpelemekkel (tv, video stb.). A Szrnyek vadja (1986) s a tbbi alkots ennek ellenre csupn tvoli rokonsgban vannak az iskolateremt mvekkel.
Szab Istvn a legismertebb s legelismertebb magyar filmrendez a vilgon – nemcsak Oscar-dja rvn, melyet a hatalom s a mvszet veszlyes viszonyairl szl Mephistrt kapott (a kszts esztendeje 1981), hanem azrt is, mert mvei mindenhova eljutottak. Szmos klfldi megbzssal halmoztk el, s Anglitl Oroszorszgig, Ameriktl Afrikig a modern kori klasszisok kztt jellik ki helyt. Szab primr lmnyanyaga termszetesen magyar: hnyattatsaink a gyakori rendszervltozsok kzepette. nletrajzi elemek is sznezik els munkit, melyekkel a nemzetkzi lvonalba trt (lmodozsok kora, 1964; Apa, 1966; Szerelmesfilm 1970: vannak, akik trilginak tartjk a lrai hangulatokkal tsztt, pszicholgiai hitelessggel megjelentett letkpeket, melyekben a szerz szembenz s leszmol bizonyos mtoszokkal). tmeneti hanyatlst kveten a Bizalom (1979) ismt magval ragad drma az egymsrautaltsgrl, httr: a II. vilghbor apokalipszise. Hrom sikeres film szl identitsukat elvesztett szemlyisgekrl szuggesztv megfogalmazsban, gazdag korkppel, katartikus ervel. A Mephisto „testvrei”: a Redl ezredes (1984) s a Hanussen (1988). Klaus Maria Brandauer osztrk sznsz adott letet a dmonikus figurknak. Szab tehetsgre s fogkonysgra jellemz, hogy a jelen tvilgtsban, mai valsgunk terjed tendenciinak elemzsben is jutott a legmesszebb: az des Emma, drga Bbe (1991) a maga szerny egyszersgben is a „dolgok llsrl” tudst – sallangtalanul, s ahogy a rendez egyik korai rvidfilmjnek tteleit megjellte: „trgyilagosan, dbbenten, sikoltsknt”.
Fbri Zoltn a Krhinta veiben els volt az egyenlk kzl, ksbb a nyakra nttek tantvnyai s kollgi, m – akrcsak Mihail Romm Moszkvban – igyekezett lpst tartani a rohan idvel. A moralista rendeznek, aki nagyon sokat dolgozott, voltak halvnyabb teljestmnyei, s meglepetsszmba men feltmadsai egyarnt. Sokat ksrletezett az idfelbontssal, a dramaturgia kicsipkzsvel, mindig mrtani pontossggal megtervezte elre a forgatsok menetrendjt. Plyatrsainl jobban ktdtt bizonyos konvencikhoz, de akkor is igyekezett sajt gondolatait megfogalmazni, amikor „hozott anyagbl” dolgozott. Gyakran megtrtnt ez, hiszen Fbri szvesen mertett ihletet irodalmi forrsokbl. A Hsz ra (1965) knyrtelen vizsglds a magyar falu kt vtizedrl – antagonisztikus ellentmondsokkal a mozaikszer elbeszls kzppontjban (Snta Ferenc riportregnye nyomn). Az Utszezont (1966) nem becslte sokra sem a kritika, sem a kznsg, pedig Fbri-kulcsfilm: a „hogyan lehet tllni a bnt?” viviszekcijt rkti meg. Az Isten hozta, rnagy r! (1969) vrfagyasztan mulatsgos rkny-parafrzis. Az tdik pecst (1976, megint Snta Ferenc-inspirci) sokkol jeleneteit a tzisszer absztrakci, a pldzatknt hatsos, m erltetett vlasztsi knyszer – pofon vagy megmenekls – nmikppen visszafogja. A rendez mai tmval bcszott a stdiktl: a Gyertek el a nvnapomra (1983) brl szenvedlyessgvel nem volt baj, a didaktizmus llba azonban kiltszott. Fbri Zoltn tanulsgos kudarcaival egytt is egy nagy korszak reprezentnsaknt tvozott az lk sorbl.
Makk Kroly eltt taln Franois Truffaut pldja lebeg: sokfle tmakrt, hangvtelt, mfajt kiprblt, mivel valamennyi gtjon s vidken otthonosan mozog. Olyan alapmvek fzdnek a nevhez, mint a Hz a sziklk alatt (1958) cm komor sorsdrma, a Megszllottak (1961) „birkzit” megrkt trsadalmi metszet, a Szerelem (1970) klti remeklse, az Egymsra nzve (1982) politikus krkpe. Ksa Ferenc kezdetben a balladisztikus srtettsget kedvelte, aztn mind tbb direkt politikai utals fttte t munkit: a Kldetssel, mely ppgy a rendez nletrajza, mint Balcz Andrs ttusz, a modell, eljutott a kimondhatsg hatrig (1977). A msik ember (1987) trtnelmi vlsgok forr helyzeteit vizsglja morlis hevlettel. Az 1990-es vekben parlamenti elfoglaltsga miatt nem ksztett j filmet. Mszros Mrta sok filmet forgatott a nk helyzetrl. Az rkbefogads (1975) Nyugat-Berlinben nagydjat kapott, de a legkedvezbb visszhangban a Napl-trilgia rszeslt (Napl gyermekeimnek, 1982; Napl szerelmeimnek, 1987; Napl apmnak, anymnak, 1990): a mvek letrajzi vallomsnak, kordokumentumnak, politikai vitairatnak egyarnt tekinthetk. Mszros Mrta erssge a spontn helyzetek megrktse, a rszletek hitelessgvel kevsb bbeldik. Gothr Pter – aki tulajdonkppen sznhzi rendez – a Megll az idvel (1981) enciklopdikus igny s teljessg kzrzetrajzot ksztett egy nemzedkrl. Ksbbi opuszaiban rdekes formai ksrletekre vllalkozott, de remeke sznvonalt csak az 1994-es kelet-kzp-eurpai ltoms, A rszleg kzelti meg. Zolnay Pl jzan nosztalgii a Hogy szaladnak a fk… (1966) rzelemgazdag trtnetben nagyon emberiek, mgsem ezen az ton haladt tovbb. A tnyeket tbbre becslte a fikcinl. Termszetesen tovbbi neveket is megemlthetnnk, mivel azonban teljessgre nem trekedhettnk, inkbb a markns tkeresseket kvntuk rzkeltetni.
Az esztticizmus zszlaja al tmrlk a kpek mgijt, a vizulis kprzat erejt, a cizelllt formakultrt rendkvl sokra tartjk. Tbben kzlk szp filmekkel jrultak hozz a magyar hrnv regbtshez. gy Gal Istvn a Magasiskolval (1970), az elnyom gpezet s a szemlyisg szvevnyes kapcsolatait szuggesztv kpsorokban megjelent slyos parabolval. Huszrik Zoltn a Szindbddal (1971), az letlvezs himnuszval, Krdy Gyula varzslatos hseinek s hangulatainak avatott megjelentsvel, melyben Sra Sndor csodlatos fnykpezse s Latinovits Zoltn jtka egyarnt maradand, s a mondanival is egyetemes rvny. Sndor Pl a Rgi idk focijval (1973), a „kell egy csapat!” idejt npszerst, archaikusan korszer burleszkkel, mely egyszerre vaskosan stilizlt s lgiesen emelkedett, Bdy Gbor az Amerikai anzix-szal (1975), a meghkkenten jszer nyelven eladott polgrhbors krnikval, a kirlelt experimentummal, Jeles Andrs A kis Valentinval (1979), a cltalan sodrds, a nihilista tengs-lengs rdekfeszt analzisvel, Xantus Jnos az Eszkim asszony fzik (1983) borzongat extremitsval, szikrz feszltsgeivel. A sorba kvnkozik Makk Kroly Egy erklcss jszakja (1977), a kedves „kuplerj-sirat,” Bdy Gbor szertelensge ellenre virtuz Psychje (1980), Weres Sndor vihncol mesjnek lettl kicsattan jrateremtse. s mg szmos mves etd, tragikomdia, tndrmese, drma – magas hfokon, lngol szenvedllyel, festmnyszeren l kompozcikban. A magyar operatrk j genercija Koltai Lajostl Kende Jnosig, Raglyi Elemrtl Tth Jnosig mindenfajta illzit kpes megteremteni.
Furcsa paradoxon, hogy mg a magyar humor erteljes s szellemes, komdiinkban nem buzog igazn a der, s a mfaj 1945 utn sokig csupn smival volt jelen a knlatban. Nem is szlva a szatrrl, melyhez felntt trsadalomra, szabad szellemre s fogkony befogadkra van szksg. gretes kezdemnyezsek utn a magyar film nagykorsga meghozta a terlet kiteljesedst. Az llomsok a btorsg nvekedsnek, a kteked mentalits ersdsnek is bizonytkai. Ismt nhny kiragadott plda: A verb is madr (Hintsch Gyrgy, 1968), Ismeri a szandi-mandit? (Gyarmathy Lvia, 1969), Egy rlt jszaka (Kardos Ferenc, 1969), Madrkk (Bszrmnyi Gza, 1971), A spol macskak (Gazdag Gyula, 1971), Holnap lesz fcn (Sra Sndor, 1974), Pkfoci (Rzsa Jnos, 1976), Veri az rdg a felesgt (Andrs Ferenc, 1977), Egszsges erotika (Tmr Pter, 1985). Azok a filmek igazn hatkonyak, melyekben nem egyszeren rncigljk az oroszln bajuszt, hanem helyre-ttre-befutra megy a jtk. Ahol a brokrcia, a tisztessgtelensg, az nkny malmai rlnek, s a hatalom tbolyodottjai, a pozcijukkal visszalk, a nagyszj demaggok, a szrnysgesen tehetsgtelenek vlnak nevetsgess. Tabukat is dntgettek olykor-olykor a csfoldsra mindig ksz rendezk (ilyen az nnepek ritulja Andrs Ferenc vsznn). Aligha lehet vletlen, hogy sokszor rtapostak a fkre a filmek forgalmazsakor. A tan (Bacs Pter, 1969) a hatalom rzkenysgnek ksznhette legendjt, de hivatalos fejcsvls tntette ki Gazdag Gyula s msok nem egy munkjt is. Az 1980-as vek msodik felben, amikor szinte teljesen kiengedtk a szelepeket, j tartalmakkal teltdtt a szatra funkcija.
Kvetkez oldal
Forrs: mek.oszk.hu, Wikipdia
Oldal tetejre
|